wat doen bij verbranding van voet ?

erg stom ik weet het. Ik liep met een emmer met kokend water erin. en er viel wat water op mij, van de schrik liet ik heel de emmer vallen. nu is mijn voet een beetje verbrand. heb hem net bijna 20 minuten in het koude water gehouden maar er komen nu een aantal blaartjes op mijn voet en kan er bijna niet op staan. wat kan ik nu het beste doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Een béétje verbrand? Wat jij omschrijft, is per definitie een tweedegraads brandwond.

Naar de dokter ermee, ga hier alsjeblieft *niet* zelf aan dokteren met zalfjes of huismiddeltjes. Het enige wat je daarmee bereikt is dat de arts waar je uiteindelijk toch heen zal moeten dat spul er weer af moet halen, en dat kan erg pijnlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens +1

Andere antwoorden (11)

Flammazine gaan kopen, een erg goede zalf !!!!

Toegevoegd na 26 seconden:
In de apotheek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook plus 1. Op dit soort vragen is maar 1 antwoord mogelijk, gewoon naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens +1
De eerste handeling heb je al gedaan, gekoeld met water.

Vervolgbehandeling

De verdere behandeling wordt aan de arts overgelaten. Soms bestaat deze (bij 2e of 3e graads) brandwonden uit het voorschrijven van een creme die zilversulfadiazine bevat, mede om huidinfecties te voorkomen. Bij intacte blaren of 1e graads verbrandingen heeft dit middel geen zin; het maakt de wond ook moeilijker beoordeelbaar.

Het kan zelfs noodzakelijk zijn om door middel van huidtransplantatie met huid elders van de patiënt weggehaald door af te "schaven" en daarvan een netje te maken om de verbrande delen hiermee te bedekken en zodoende het genezingsproces mogelijk te versnellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorgaan met koelen en je huisartspraktijk bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een mooie brandwond die je daar aan over houd dan! Vervelend.
Wat je kan doen;
Goed koelen, ieder half uur weer even goed koelen, koud water of een koude theedoek.
Verder heb je zalfjes, ik gebruik altijd een calendulanzalf bij lichte brandwonden. Dit werkt verkoelend en is niet slecht voor de huid. Gewoon verkrijgbaar bij de drogist. Als je dit goed insmeerd en blijft koelen voorkomt het dat.de blaasjes groter worden en de pijn zal afnemen. Stel nou dat je een tweedegraads brandwond hebt (open blaren etc) zou ik even contact opnemen met de huisarts. Die kan bepalen of het noodzakelijk is om het te verbinden en kan je daar meer tips over geven. Ik weet uit ervaring dat je erg voorzichtig moet zijn met open brandwonden, deze kunnen erg snel ontsteken. Dan krijg je daar waarschijnlijk een betadine gaasje overheen om het schoon te houden. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk he je plaatselijk 2 graads brandwonden, dan kun je hetbeste de huisarts bellen en het geval voorleggen, de huisarts zal vragen of je naar de praktijk komt, je krijgt voorrang op alle andere patienten. de huisarts zal een zalfje op de verbrande huid smeren wat vrijwel meteen de pijn verzacht en de huid ontsmet voor bacteriën, over ongeveer een week is de verbrande huid vervangen voor nieuwe en zie je er niets meer van. Ik ben verwarmingsmonteur en heb zoiets al enige malen meegemaakt. geloof me. ga zo vlug mogelijk naar de arts, des te eerder ben je van de pijn af en komt de genezing opgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u zich verbrandt, is direct koelen het belangrijkste.

Houd de brandwond meteen onder koud tot lauw, zacht stromend water (kraan of douche). Doe dit minstens 5 minuten, maar liever langer, bijvoorbeeld 15 minuten. Het water koelt de huid af. Hierdoor beperkt u de schade. Pas wel op voor onderkoeling. Vooral kinderen en ouderen kunnen snel afkoelen. Gebruik daarom geen ijskoud water. En spoel bij kinderen alleen de wond en niet het hele lichaam. Als er geen stromend water is, gebruik dan natte lappen. Zelfs onderdompelen in een sloot is beter dan niets doen.

Laat kleding die aan de brandwond kleeft gewoon zitten en ga direct koelen. Als u de kleding lostrekt, gaat de huid nog verder kapot. Na het koelen kunt u de kleding die aan de wond blijft kleven door een arts laten verwijderen.

Raak de brandwond zo min mogelijk aan. Zo voorkomt u een infectie. Smeer geen zalf op de brandwond. Een droge, rode plek hoeft u niet te verbinden. Er hoeft ook geen pleister op.

Is de wond open of ziet u blaren? Dan kunt u de brandwond even afdekken zodat er geen vuil in kan komen. Neem hiervoor gaasverband, een schone theedoek of schoon laken. Houd het verband of doek nat, dan kleeft het minder snel aan de wond. Bel daarna uw huisarts om af te spreken hoe het verder moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat gehad met mijn arm ik denk dat je 2e Graads hebt omdat er blaren opkomen ik zal naar de apotheek of huisars gaan en daar advies vragen voor zalf!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zoveel pijn hebt en blaren moet je meteen naar de huisarts voor een correcte behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toevallig vorige week een BHV cursus gehad en onze instructeur vertelde dat je vanaf tweedegraads brandwonden zo groot als een euro altijd contact moet opnemen met de huisarts. Bij (dergelijke) brandwonden bestaat er o.a. een risico op infectie, hetgeen vaak onderschat wordt. Brandwonden zijn heel gemeen en er dient zeer zorgvuldig mee omgesprongen te worden. Vooral in jouw geval, want je hebt blaarvorming op je voet.
Bij druk op de blaren door erop te staan of door schoenen kunnen deze blaren makkelijk stuk gaan met alle gevolgen van dien. Bovendien lopen deze blaren vol met plasma en dat is een lichaamsvloeistof die het lichaam hard nodig heeft. Het is ook erg belangrijk dat verbrande huid op de juiste manier verbonden wordt, aangezien gewoon verband (b.v. steriele gaasjes) aan de wond vast zullen plakken, met als gevolg nog meer kapot trekken van de huid met alle gevolgen van dien. Dus wat je moet doen: Voorkom besmetting. Laat blaren altijd intact (dus niet doorprikken). Pas geen zalf of bijzondere verbandmiddelen toe. Ga zo snel mogelijk naar de huisarts of bel de huisartsenpost (afhankelijk van het tijdstip). De behandelend arts zal, na de eerste hulp, de juiste zalf en verbandmiddelen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je nu de dokter nog niet heb gebelt moet je de weekend arts bellen 09003336333
blaren moet altijd naar gekeken worden. en misschien zelf antibiotica omdat je vrij lang heb gewacht.