als je ouder word gaat dan de fibromyalgie ook erger worden

ik heb het idee dat als je ouder word de fibromyalgie ook erger word, heeft iemand hier ervaring mee,? het zij zelf of iemand van b.v. familie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (3)

Mijn vrouw, zelf fibro patiënt durft hier zelf geen antwoord op te geven.
In feite is het een chronische ontsteking in het bindweefsel
Deze zit vooral in de weke delen van de gewrichten.
Wel gaat het met de seizoenen op en neer.
Vooral kou en regen hebben veel invloed maar ook warmte kan het nadelig beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook mijn man heeft fibromyalgie, bij hem wordt het met periodes erger of minder. Naast het weer ( in zomer minder last dan in de winter), heeft stress ook invloed op de pijn.
Ook hij weet niet of het met de jaren erger wordt.
Helaas is er nog veel onduidelijkheid over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat vervelend dat jouw man er net als ik ook last van heeft.Het klopt dat stress ook invloed heeft op de pijn.Het klopt ook dat het nog steeds heel erg onduidelijk is wat het precies is.Mijn pijnspecialist noemt het dan ook een chronisch pijn syndroom. Omdat we op het moment eigenlijk niks anders kunnen dan pijnstillen.Ik zou jullie aanraden eens te gaan kijken op de site van de DCklinieken.
Bij deze kliniek heeft mijn specialist, dr Dakheel, plaats genomen om mensen zoals wij te helpen met de pijn beheersbaar te maken. Ik ga daar om de 3 maanden heen om de ketamineibfuus te krijgen genaamd KETANEST-S therapie. Ook dat staat op de site. Foor deze therapie heb ik ongeveer 3maanden minder pijn,meer energie en ik slaap stukken beter. Echt een aanrader dus.
Proberen kan geen kwaad dacht ik toen 3 jaar geleden en ik merk zeer duidelijk een verschil. Succes en beterschap voor jouw man en voor jou ook veel sterkte want het is niet niks als diegene waar je van houd zoveel pijn heeft.
Volgens Griet Brusselmans, pijnarts verbonden aan het UZ Gent, is de prognose (verloop v/d ziekte) van fibromyalgie gunstig.
Er is immers geen sprake van een degeneratieve aandoening. De symptomen volgen een golvende beweging met periodes van verslechtering en verbetering.

Op lange termijn ziet men vaak de klachten afnemen, grotendeels omdat de patiënten hun levenswijze aanpassen: ze veranderen van job, zoeken hulp voor het huishouden, enz.
“Patiënten met fibromyalgie kunnen zelden nog naar hun vroegere leven terug. Maar veel patiënten maken het beter omdat ze een nieuw evenwicht vinden. Als je wil, kan je dat genezing noemen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nou daar ben ik het niet mee eens hoor. Ik weet al 20 jaar dat ik fibromialgy heb dus misschien zelfs al langer. Ik ben moeten stoppen met werken en ben ook al jaren geleden volledig afgekeurd. In de jaren heb ik nog meerdere symptomen erbij gekregen en degene die mij nu het meestecde das omdoet is het chronisch moe zijn. Ik ben pas 55 jaar maar ik moet al elke dag obgeveer 2 uurtjes een dutje doen overdag, doe ik dat niet verergerd de pijn en de vermoeidheid wordt steeds erger. Ook moet ik na dat ik een uitstapje heb gemaakt of ook al ben ik gewoon op bezoek geweest bij familie een middag dutje doen de dag erna en die dag verder rustig aan doen. Af en toe zit ik flink in de put want ik ben nog jong en wil nog zoveel maar ja mijn lichaam zegt nee. Ik doe echt alles wat mij gezegd wordt, rust afwisselen met wat wandelingetjes met vriend en hond, vitamines nemen, gezond eten en genieten van de goede momenten. En dat raad ik ook iedereenmet fybromialgy aan.
Geef nooit op!