is 'dit' normaal bij een kneuzing?

ergens begin december had ik mijn enkel 'zwaar gekneusd'. Ik voelde een knak en het deed zeer. Ik ben naar de huisarts gegaan en moest gewoon veel rusten.

Altijd sinds dien voelde mijn enkel wat anders, als ik er op drukte voelde het net als toen hij dik was alleen wat minder erg.

Nu ben ik wezen zwemmen voor het eerst en het voelde niet goed. Ik kon niet spartelen zoals je met borstcrawl bijv. moet doen. Ik had het dus maar heel even gedaan -lees een meter of 3-5 - tot ik daar achterkwam.
Dit was afgelopen zaterdag.

Nu voel ik mijn enkel nog steeds. Het is geen onverdraagzame pijn of dat ik niet kan lopen, maar je voelt gewoon duidelijk dat er iets mis is.

Nu mijn vraag, is dit normaal bij een kneuzing? Ik heb nog geen ervaring met kneuzingen en wil niet voor niks naar de dokter.
Vandaar dus mijn vraag op goeievraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De 'knak' die je toen gevoeld hebt kan het scheuren van een gewrichtsband geweest zijn. (was bij mij het geval)Het duurt lange tijd eer dat zich hersteld. Mijn fysiotherapeut zei toen dat de omliggende spieren het werk van de gescheurde band moeten overnemen. Om die spieren aan te sterken moest ik er mee bewegen, liefst in het water. Dus wat jij gedaan hebt was niet zo slecht, alleen je hebt ineens te veel gedaan. Rustig aan beginnen is de boodschap en opbouwen met wat je aankan. Bij mij heeft het in ieder geval geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, gescheurde gewrichtsbanden kunnen terug vast groeien. Zo is het bij mij gebeurd.
Maar voordat je weer inspannende activiteiten gaat verrichten, is het van groot belang dat door middel van oefeningen de beweeglijkheid wordt hersteld en de spieren worden versterkt. Die 3 meter zwemmen kan inderdaad teveel zijn. Ik heb eerst gewoon oefeningen moeten doen in het water, voordat ik kon zwemmen.
Ik geef je nog een site waar meer info op staat: http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec05/ch072/ch072c.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me ook verstandig om fysiotherapie te krijgen voor je enkel. Op die manier ben je zeker dat je op de juiste manier je enkel traint.

Andere antwoorden (2)

Naar mijn weten is dit niet normaal , je kan er denk ik het beste even een foto van laten maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blussures aan enkels, maar aan ook bijv de knie, kunnen erg lang door blijven sudderen.

Ik zelf heb bijv een paar jaar geleden mijn enkelbanden gescheurd. Op sommige momenten, vooral als ik 's avonds in bed lig, voel ik nog steeds een zeurderige pijn op komen. Daar blijkt niks aan te doen te zijn.

In uw geval kan het zijn dat u uw enkel na de kneuzing te veel hebt ontzien, waardoor de enkel is vast gaan zitten. Bij het zwemmen bent u ineens de enkel weer extra gaan bewegen. Dit leverde extra pijn op. Terwijl bewegen in principe juist heel goed is.

Overleg eens met de huisarts hoe nu verder. Misschien is fysiotherapie wel goed voor u. Zo'n vraag voorleggen aan de huisarts is heel normaal. Komt dus helemaal niet zeurderig over.