Dat komt vaak door blootstelling aan te hard geluid Dat veroorzaakt gehoorverlies. Meestal in de hoge tonen. Het slechte nieuws is dat dat blijvend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft niets te maken met verlies van hoge tonen en een eventuele onomkeerbaarheid!

Waar de vorige beantwoorder aan refereert is gehoorbeschadiging in je binnenoor, je slakkenhuis dus.

Een trommelvlies kan zichzelf herstellen of operatief worden hersteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het trommelvlies beschadigd is, is het mogelijk om het gaatje dicht te maken.
Er wordt een stukje kraakbeen en/of kraakbeenvlies van de gehoorgang of oorschelp maar vaker nog een spierkapselvlies van een nabijgelegen spier onder het gaatje gelegd.
Men kan ook een donortrommelvlies (al dan niet met de hamer) gebruiken om het gaatje dicht te maken.
Dit wordt myringoplastiek genoemd als het alleen om het trommelvlies gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij beschadiging van het trommelvlies raad ik je aan om even naar de huisarts te gaan. Wanneer het echt stuk is kan het operatief worden hersteld. Maar gaatje of scheurtje in het trommelvlies kan ook spontaan herstellen. Reken er op dat de kwaliteit van het trommelvlies achteruit gaat, want er komt littekenweefsel op. Je kunt daardoor minder goed horen.
Ik spreek helaas uit ervaring :-(