Wat te doen bij hyperventileren en banauwdheid?

Ik had nog nooit gehyperventileerd, dinsdag heb ik 6 hyperfentilaties gehad, woendsdag weer, donderdag 4 ofzo en gister 3! Sinds woensdag ben ik ook steeds heel erg benauwd. Had de dokter al gebeld donderdag en gister, maar die zat vol met afspraken! Ik heb een paar weken geleden wel een periode met veel stress gehad, het kan zijn dat dit een nawee ervan is.. Maar wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Kimath
13 jaar geleden
bij de yoga heb ik geleerd om rechterneusgat dicht te knijpen, en dan rustig door linkerneusgat te ademen, en hier op te focussen. 3 minuten en je schijnt een stuk rustiger te worden.
Probeer alleen aan de ademhaling te denken, en verder niks. Wat was de reden dat je op dat moment last kreeg van hyperventileren? Was er een stress situatie op dat moment?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik heb altijd heel snel stress, maar dit heb ik de afgelopen weken juist kunnen loslaten.. Ik had dus niet echt stress!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet altijd stress te zijn, ga daarom ens langs bij de dokter! Desnoods afspraak laten maken nu als je niet kan wachtten tot maandag, of als ie weer te vol zit. Weten je ouders dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de angst die je hebt om een hyperventilatie-aanval te krijgen die uiteindelijk de volgende uitlokt. Ook al heb je geen stress... je hebt toch angst voor de volgende aanval ... niet ?
Mijn volledige antwoord is gebaseerd op eigen ervaring...

Antwoorden (11)

Goed door je buik ademen. Je kunt dat ook mindere malen oefenen zodat het een beetje automatisch wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je kan natuurlijk door een zakje ademen.
Het is zeer belangrijk om te proberen niet in paniek te raken. Omdat hyperventilatie zulke ernstig lijkende verschijnselen geeft, kan dit moeilijk zijn. Toch is dit één van de beste adviezen, want hyperventilatie kan niet met medicijnen worden behandeld.
Om de klachten te laten verdwijnen, moet het tekort aan koolzuur worden aangevuld. Langzaam en oppervlakkig ademen werkt daarbij zeer goed. Ook kan de adem zo lang mogelijk worden ingehouden. Er wordt dan namelijk minder koolzuur uitgeademd.
In praktijk werken deze adviezen niet altijd. Wie in paniek is, kan het niet altijd opbrengen om rustig en langzaam te ademen. Een plastic zakje kan dan een goed hulpmiddel zijn. Als de aanval opkomt, dient dit zakje voor mond en neus te worden gehouden. Door het uitademen komt er veel koolzuurgas in de zak, dat vervolgens weer wordt ingeademd. Daardoor stijgt het koolzuurgehalte in het bloed en verdwijnen de verschijnselen binnen enkele minuten. Deze methode is zeer effectief. Ook het ademen door een stuk slang kan helpen. Omdat de lucht door een nauw kanaal moet worden gezogen, wordt veel weerstand veroorzaakt. Inademing is moeilijk en een snelle ademhaling onmogelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
ps.stress is uiteindelijk de echte oorzaak
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das niet waar! Hoeft niet altijd stress te zijn hoor :l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +
Ja het is altijd moeilijk ,er zouden ook andere oorzaken ,(ziekte's) voedsel allergie ,enz de veroorzaker kunnen zijn ,maar bij vast gestelde h.f, in een plastic zakje ademen ,raar maar zo komt de boel weer in balans .ga wel nr de dokter evt de wk arts !!!als het is zoals je beschrijft ,nu nr dokter voor een voorlopige diagnose (wat het is) en deskundig advies ,en evt medicijnen .maar vooral ,je zelf rustig houden . Sterkte er mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 tellen in en 6 tellen uit, handen op je buik en bij inademen je buik uitzetten en bij uitademen weer normaal doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook een eenvoudige manier is:
Terwijl je uitademt zeg je hardop: 21, 22, 23, 24, 25, 26
Blijf dit doen tot je er vertrouwen in hebt dat je weer normaal kunt ademen.

Het gaat erom dat je minder koolstofdioxide in je bloed krijgt. Die koolstofdioxide wordt afgevoerd door uit te ademen. Bij hyperventilatie is de uitademing te kort om het teveel aan koolstofdioxide kwijt te raken. Met hardop tellen dwing je jezelf langzaam uit te ademen. Zou je 1, 2, 3, 4, 5, 6 tellen, dan zou je te snel klaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hyperventilatie is een vicieus cirkeltje, nu je hebt ervaren hoe akelig dit kan zijn lokt die angst en de spanning nieuwe aanvallen uit.

Het is eigenlijk een natuurlijk proces dat alle dieren hebben. Als een dier angst heeft, bvb. van een ander dier, neemt het automatisch extra zuurstof in.
Dit doen ze om 2 redenen, om te gaan lopen of een gevecht aan te gaan.

Bij mensen ligt het moeilijker, want wij kunnen moeilijk altijd gaan lopen in deze maatschappij.

Ik heb dit zelf een paar jaren gehad en weet waar je doorgaat.
Het is zwaar onderschat, en de mensen begrijpen vaak niet hoe slecht jij je voelt.

Als het een troost kan zijn, het ergste dat er kan gebeuren is dat je flauw valt, en na enkele minuten terug bij bewustzijn komt.
Zorg er daarom voor dat je aan de kant gaat als je een voertuig bestuurd of iets gevaarlijk aan het doen bent.
Breng je omgeving op de hoogte ! Ook al vind je dat raar.

Wat je moet doen is naar de dokter gaan, die zal je waarschijnlijk iets ontspannends voorschrijven, en naar een kinesist die je terug door je buik leert ademen.

Doordat je gespannen bent adem je door de volle capaciteit van je longen, met je borstkast. Dit op momenten dat je die extra zuurstof niet nodig hebt.
Je bloed transporteert de extra zuurstof naar je hersenen die niet begrijpen wat ze ermee moeten doen en dat bezorgt je allerlei symptomen.

-Benauwdheid, een onwerkelijk gevoel, tintelingen, dubbel zicht, het gevoel dat je te weinig lucht krijgt, draainissen, verwardheid etc. ....

1) Ga naar je arts, maak hem of haar duidelijk dat het serieus is ! Vraag een voorschrift voor kinesitherapie !

2) Bedenk dat het niet gevaarlijk is, en je kan alvast thuis oefenen.

Je gaat plat liggen op je bed, leg 1hand op je borst, en 1 hand op je buik. Nu ga je diep inademen door je neus en zorgt dat je je buik doet omhoog gaan. Adem terug uit tot je niet verder kan en help je lichaam door op je buik te duwen.
Je borst moet onbeweeglijk blijven. Doe dit een keer of 10.

3) Als je voelt dat je een aanval krijgt, probeer de extra zuurstof te verbruiken door te bewegen, al is het maar dat je met je benen wiebelt of iets anders.

4) Geef niet toe aan de verleiding om extra diep te ademen als je het benauwd krijgt, ik weet dat dat moeilijk is.

5) Het klassieke maar doeltreffende 'in een zakje' ademen.
Je gebruikt steeds dezelfde lucht, maar de zuurstof is er al uit.
(Teveel zuurstof, te weinig koolzuur)

Toegevoegd na 1 dag:
Ps: Dit is echt wel het beste antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig blijven en je ademhaling onder je navel laten dat doe je door met je handen op je onderbuik te leggen , probeer afleiding te zoeken en vermijd stress
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wel vaker last hebt van paniekaanvallen,
Is het dan misschien een optie om daar medicijnen voor te slikken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen zakje bij de hand hebt om in te ademen moet je van je handen een gesloten kommetje maken dat je om neus en mond vouwt. Adem in het kommetje en je hyperventilatie gaat gauw over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook... hyperventilatie is een paniekaanval. Je moet dan een plastic zakje proberen te pakken en hier gaan ademen. Heb je dat niet zo bij je, dan kun je ook proberen je handen in een kommetje voor je mond te leggen en zo te gaan ademen. Je neemt dan minder zuurstof in, waardoor je hartslag daalt en je wat rustiger wordt.

En wat je tegen die benauwdheid kunt doen weet ik niet heel goed.. Ik kan er een tijdje last van hebben, maar ook een tijd weer niet.Het heeft zeker weten met stress te maken!! Dus het enige wat ik je kan aanraden is rustig aan te doen.

Ik ben nu een jaartje ertussen uit van school en van werk en het gaat stukken beter met me.
Je bent emotioneel nog aan het herstellen van je stress en dat is allemaal onbewust joh. Kun je ook niks aan doen, das wel rot :S

En je moet echt naar een andere dokter gaan hoor, je hebt er toch recht op om geholpen te worden!

Zorg voor voldoende ontspanning, ga lekker in bad of een keer onder de zonnebank. Misschien dat Yoga je kan helpen of sporten in de sportschool!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste misschien een andere huisarts zoeken, want eentje die je ondanks je klachten nee verkoopt is in mijn ogen geen goede huisarts, die moet gewoon tijd maken om zijn patiënten met klachten te helpen.

er zijn een heleboel ademhalingstechnieken om tot rust te komen, zoals hierboven al genoemd is, maar om goed achter de oorzaak te komen zal je toch echt naar een huisarts of iets dergelijks moeten.

Laat je niet afschepen en zorg dat je zo snel mogelijk een afspraak krijgt, want dit moet gewoon verholpen worden.