Kan dit met mijn gewicht te maken hebben?

Ik ben 17 jaar, 1.72 en ik weeg op het moment 45/46 kilo. Nou het ik de laatste tijd een eetlust van drie keer niks gehad, waarschijnlijk door iets 'psychisch', waardoor ik een paar kilo ben afgevallen. Gelukkig begint die eetlust nu wel weer een beetje terug te komen. Tegelijk heb ik eigenlijk last gekregen van een paar dingen. Ik zie vlekken voor mijn ogen als ik opsta. Ben misselijk als ik me een keer heb ingespannen, bijv. hard naar school gefietst. Ik ben constant vermoeid. En er zijn soms van die dagen dat ik me gewoon 'zwak' voel. Kan dit iets met mijn gewicht te maken hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor jouw leeftijd zou je minimaal 55 kg moeten wegen voor een gezond gewicht. Je bent dus meer dan 'een paar kilo' te licht. Je moet een periode dermate slecht gegeten hebben dat je tekorten opgelopen hebt. De kans is groot dat je daardoor te laag zit met een aantal vitamines en mineralen en waarschijnlijk een flinke bloedarmoede hebt.

Gelukkig gaat het weer beter met je. Probeer gevarieerd te eten, verdeeld over drie hoofdmaaltijden en eet tussendoor ook rustig een boterham of iets dergelijks. Zorg er op die manier voor dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt maar ga je niet vetmesten met junkfood, want dat is het laatste dat een ondervoed lichaam nodig heeft.

Het kan ook geen kwaad om te te laten prikken op anemie en een aantal vitamines en mineralen. Als het nodig is kun je met behulp van supplementen, zoals ijzer en vitamines sneller weer op gewicht en conditie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Deze klachten kunnen idd hiermee temaken hebben. Zelf ben ik chronisch darmpatient en ben daardoor ook vaak zwak en misselijk.

Ga eventueel naar arts of zorg ervoor dat je jezelf eens verplicht om meer voedingsrijke dingen te eten. Misschien helpt dit. Vooral suikers en koolhydraten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde alleen heb ik dan weer overgewicht :)
Die vlekjes voor je ogen is doordat je te snel opstaat (niks ergs)
Dat je snel moe word weet ik niet probeer wat aan je conditie te doen

Mvg kruimelkoekje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet bijna zeker dat dit met je gewicht te maken heeft. Ikzelf ben 16 jaar, 175, weeg ongeveer 57 kilo en dat is al onder het gemiddelde. Jouw bmi is 15 en bij het voedingscentrum zeggen ze dat je te licht bent. Hopelijk komt je eetlust weer terug, want het is volgens mij niet heel gezond als je te ligt bent!

Toegevoegd na 21 minuten:
te licht*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent inderdaad te licht. Ik heb er zelf ook last van gehad en vooral naar school in de ochtend. Ik ben toen meer gaan eten als ontbijt. ( hoeft maar een beschuitje te zijn ) ook heb ik nogsteeds altijd dextro mee op de fiets, want dan krijg je net even wat meer energie op dat moment. Het helpt bij mij erg goed en heb er bijna gene last meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook bloedarmoede zijn.

Ik zou even bloed laten prikken bij je huisarts.

Dan kan je meteen ook over je gewicht met hem praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zozeer met gewicht als wel het feit dat je lichaam nu in onbalans is. nu het psychisch beter met je gaat heeft je lichaam niet de conditie om aan je acties te voldoen. dus net als na een griepje voldoende aansterken. goeie boosts zijn bv fruit als kiwi en vette vis als zalm.