Heeft een depressie altijd een aanleiding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/depressie-raken-enige-aanleiding.39293
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaat-depressie.54413

Het beste antwoord

Ja, anders is er geen depressie.
Er is iets 'mis' (valt over te discussiëren of depressie nooit een functie heeft) met de chemische huishouding in de hersenen.

Of de oorzaak van die veranderde chemische huishouding nou komt door een 'kortsluiting' in je hoofd, het gevolg is van omgevingsfactoren of wellicht een aangeboren oorzaak heeft, in alle gevallen is er een aanleiding.

Als je vraag is "Of er altijd een omgevingsfactor is die aanleiding geeft" denk ik dat het antwoord is: hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je er iets in je hersenen zit waardoor je veel sneller dan anderen depressief wordt zal die depressie wel door iets getriggerd worden. Maar of je dan als aanleiding de gevoeligheid voor depressie neemt of de omgevingsfactor is een kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat hoeft niet.
Dat wil zeggen:
Niet een voor de "buitenstaanders" aanwijsbare aanleiding.

Ingrijpende gebeurtenissen, bijvoorbeeld het verlies van een familie- of gezinslid of een baan, gaan vrijwel altijd gepaard met veel verdriet. Soms zijn de symptomen zo ernstig dat er sprake kan zijn van een depressie.
Een chronische ziekte kan ook aanleiding zijn. Of medicijngebruik. Of langdurig alcoholgebruik.
Of door gebruik van verdovende middelen.
Of door hormonale veranderingen.

Depressies kunnen echter ook optreden zonder directe aanleiding.

Je weet het niet. Het kan een combinatie van factoren zijn. En dat heb je dan lang niet altijd in de gaten.
En genetische aanleg speelt ook een rol. De een kan veel meer hebben dan de ander.

En dan: niet iedere sombere bui of stemming, ook al duurt die wat langer, is te verwarren met een "depressie".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een primaire fysiologische verstoring (dus zonder psychosociale aanleiding) van subtiele evenwichten in de neurotransmitter- en endorfinehuishouding zeker een oorzaak kan zijn. Ik word er soms een beetje kriegel van als psychiatrische ziekten alleen maar geweten worden aan 'een moeilijke jeugd'. Dus, goeie nuances! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!