Ik heb ook alles geprobeerd, van medicijnen tot zalfjes, maar alleen dr. Swaab handcreme werkte, het stinkt wel, maar het is gewoon bij het kruidvat te koop en helpt enorm... Topspul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vaak gaat droog eczeem gepaard met een onbalans in je leven. Dat kan stress zijn, maar ook onverwerkt verdriet of frustratie. Of dat je gewoon een heel andere levensstijl moet lijden.

Probeer op een rij te krijgen waar de knelpunten liggen en ga daar aan werken. Als er weer harmonie is in je leven verdwijnt de eczeem ook vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gebruik wilt maken van natuurgeneeskunde, dan komen de etherische oliën ceder en vetijver in aanmerking. In capsulevorm is Borageolie een goede keuze. Deze bevat meervoudige onverzadigde vetzuren, wat gunstig is voor een zeer droge huid veroorzaakt door de hormoonhuishouding.
Viola Tricolor, in capsules met de naam Barda, is inwendig te gebruiken bij droog eczeem.
Chlorella heeft een zeer diep reinigende werking op de huid. Als ondersteuning kan Aquafleur worden gebruikt, die de vochtbalans reguleert - wat van belang is als het eczeem veroorzaakt wordt door de nieren.
Veel water drinken is bij alle soorten van eczeem van groot belang om de uitscheidingsfunctie van de huid te ontlasten.
Ribes Nigrum verhoogt de werking van de nieren en werkt op het bijnierschors. Dat is vooral bij ontstekingsachtig droog gevoelig eczeem toe te passen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt veel goede oplossingen, maar ik zou hiermee door de bomen het bos niet meer zien. Hoe kun je nou weten wat je het beste kunt doen? Of gewoon alles tegelijk proberen?
Dat is zo van afstand moeilijk te zeggen, als ik verder niks van jou of van jouw eczeem weet.
Wat wel kan: ga eens naar een homeopaat, homeopathie heeft vaak succes bij dergelijke klachten, zeker als de reguliere artsen niet verder komen. Dat komt omdat de reguliere arts vaak niet verder kijkt dan het symptoom, terwijl de homeopaat gaat kijken waar het symptoom door ontstaat, waarna hij de bron aanpakt.

De meeste zorgverzekeringen vergoeden tegenwoordig (een deel van) de kosten, zowel voor het consult als voor de voorgeschreven middelen.
Via de echte homeopaat ben je in ieder geval goedkoper uit dan met de homeopatische middeltjes van de drogist. Die hebben een veel lagere potentie en je moet ze vaak jaren gebruiken om tenslotte nog niet het niveau te halen dat de homeopaat je voor kan schrijven.

Info http://www.vhan.nl voor homeopatische artsen, zij hebben een gewone, reguliere studie geneeskunde gevolgd aan de universiteit, aangevuld met een aparte opleiding homeopathie.
http://www.nvkh.nl voor de homeopatisch theraeuten die een HBO opleiding klassieke homeopathie hebben gevolgd.

Via de websites kun je misschien ook bij jou in de buurt een homeopaat vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eczeem kun je niet genezen, maar je kunt opstoten wel voorkomen door de zaken te vermijden die het erger maken.
Het jeuken van de huid kun je tegengaan door katoenen kleding te dragen in plaats van synthetische. Factoren als stress en veranderingen in de hormonenspiegel, bijvoorbeeld tijdens de menstruatieperiode, kunnen ook tot een nieuwe opstoot van eczeem leiden.

Verzachtende en vette crèmes, lotions en zeepvervangers (badolie, doucheolie) kunnen opstootjes voorkomen door te vermijden dat de huid te droog wordt. ze maken de jeuk ook draaglijker.

Milde corticosteroïde zalven en -crèmes worden gebruikt om de ontsteking te verminderen. Als deze niet werken, bestaan er ook nog krachtigere hormoonpreparaten. Als de huid geïnfecteerd is, kan antibiotica vereist zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ermee naar de huisarts gegaan en die heeft me een vette crème meegegeven. Cetomacrogol heette hey volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een flink eczeem dan kun je beter fors inzetten met een sterk werkende hormooncrème of -zalf en dat geleidelijk afbouwen dan andersom. Vaak komt het eczeem later terug en moet je de behandeling herhalen. Smeren met een vettige crème of zalf, zoals cetomacrogol of koelzalf is altijd goed. Verder kun je op zoek gaan naar dingen waar je overgevoelig op reageert, zoals wasverzachter of bepaalde voedingsmiddelen die de aanmaak van histamine stimuleren.