Wratten worden veroorzaakt door virussen.
Een virus is een klein micro-organisme, dat ziekte kan veroorzaken.

Wratten zijn besmettelijk.

De virussen die de verwekkers zijn van de gewone wratten, worden officieel 'humane papillomavirussen' genoemd.
Bolhoedwratjes worden door een ander virus veroorzaakt.

De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan 3-6 maanden of zelfs langer bedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tekst letterlijk overneemt, is het wel zo netjes de bron te vermelden: http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/wratten.htm

Andere antwoorden (2)

Ja, want het wordt veroorzaakt door een virus. Meestal heb je dat virus al maanden bij je voor je een wrat krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Dus verstandig om t even te laten verwijderen bij de huisarts (lees: assistente van de huisarts). Vaak hebben ze een speciaal spreekuur.