Naar wat voor soort dokter moet ik?

Hallo,

Elf maanden geleden heb ik een heftig auto ongeluk gehad waarbij de auto een aantal keren onderste boven ging, gelukkig heeft iedereen het overleefd, maar ik heb hierdoor nog wel medische problemen, de voornaamste is mijn nek. Ik heb whiplash achtige symptomen (het heet blijkbaar pas whiplash als je er 18 maanden last van hebt). Dit houdt in dat mijn spierspanning in mijn nek erg hoog is, ik heb voortdurend hoofdpijn, moeite mijn nek op mijn hoofd te houden (zo voelt het) en mijn geheugen & concentratie is laag. Tevens zeg ik verkeerde woorden, zo zeg ik bv een woord maar bedoel ik iets totaal anders. Nu sta ik onder behandeling van een goese fysio, maar hij zei dat mijn vooruitgang erg traag gaat, en zei dat een mri een goede idee zou zijn. Nu heb ik van mijn huisarts een verwijzing naar de orthopeed gekregen, gister geweest maar hij zei dat hij niks voor mij kon betekenen en verwees me door naar de revalidatiearts. Nu lijkt mij dat nogal doelloos, aangezien ik al een goede fysio heb waar ik oefeningen mee doe. Naar wat voor soort dokter moet ik gaan om een oplossing te krijgen, ik wil graag van dit pijn af, ik kan nog zo weinig doen. Alvast bedankt voor de tips!

Toegevoegd na 3 dagen:
Super al die antwoorden! Hartstikke bedankt voor jullie tips!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet in het ziekenhuis niet zomaar over je heen laten lopen. Mijn moeder heeft dit namelijk soort van 'ontdekt' voor haar eigen. Vaak zijn ze lax in het ziekenhuis en verwijzen je alsmaar door. Als je wel degelijk iets voelt, moet je zeggen waar het op staat. En je niet laten wegjagen door een witte jas. Sterkte voor de rest nog!

Het beste antwoord

Met jouw pakket klachten zou ik een doorverwijzing vragen naar een neuroloog.
Deze kan via eeg/emg en ander onderzoek kijken waarom de spierspanning in de nek zo hoog blijft.
Je zit al in een chronisch stadium en dan is het zaak de zenuwwerking en de toestand van wervels, foramen, structuur en zenuwgeleiding te bekijken.
De neuroloog kan aanvullend onderzoek laten doen door een klinisch psycholoog welke de invloed op je mentaal functioneren kan beoordelen.
De neuroloog zal vermoedelijk al spoedig een MRI willen zien.
Een "gewone "whiplash zie je daar niet op maar beschadigingen aan de wervels wel.
Het is niet ondenkbaar dat de wervels zelf schade hebben opgelopen en daardoor zenuwen in de knel komen.
Dat zou de hoge spierspanning kunnen verklaren.
overigens is ook met MRI een contrastmiddel mogelijk (gadolinium) die eenvoudig in een arm-ader gespoten kan worden (doet geen pijn) waardoor een veel beter beeld van de toestand ven de zenuwen en het vrij-liggen van het ruggenmerg beoordeeld kan worden.
wanneer ruggenmerg geirriteerd wordt door het schuren tegen beschadigingen in de wervel, kan dit juist dit soort klachten geven als je beschrijft.
Desnoods kan de neuroloog een lp inzetten (lumbaalpunctie) om de mate van irritatie en het uitsluiten van andere factoren (bv. tekenbeetziekte etc.) te beoordelen.
Je snapt het al, ik ben ervaringsdeskundige.
Neem jezelf en je klachten serieus.
Doe je dat dan kan er veel gewonnen worden.
Het is niet nodig tegen neurologisch onderzoek op te zien.
Veel is nu mogelijk zonder invasieve techniek.
De neuroloog kan ook beoordelen of operatief ingrijpen, pijnmanagement ed. nodig is.
Kortom, bij de neuroloog ben je eerst het beste af.
Pak wel door en realiseer je dat een neuroloog een arts is die weet wat het dagelijks verduren van pijn met een mens doet.
Ik raad niet aan ineens door te gaan naar een pijnteam, mijn ervaring is dat dan teveel ingezet wordt op symptoombesctrijding , waarbij soms drastische maatregelen niet geschuwd worden welke niet altijd gunstig uitpakken, ook dat traject heb ik geheel doorlopen.
Een wekelijkse fysiotherapie is zinnig, chiropraxie zonder goed beeldmateriaal over de huidige toestand van je nek enz. is niet aan te raden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Dan raad ik je aan dit terug te koppelen bij je huisarts en hem/haar verder advies te vragen, omdat hij/zij je heeft doorverwezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de fysiotherapeut kan zeker uitkomst bieden! maar die heb je al.

er is een site waar je veel gegevens vind ivm jouw vraag
http://www.whiplashinformatie.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, ik heb je vraag een paar keer gelezen. Ik blijf denken dat je toch naar een revalidatiearts moet gaan. Ik denk dat er verschil is en ook voor jou problemen zullen ze een professionele arts zoeken. gezien je pijn en andere problemen zou ik het echt proberen. Heel veel sterkte joh, ik hoop dat het toch veel beter met je worden zal. Enne... ik weet niet of je Christelijk ben, maar bidden helpt echt! Onze God is alles machtig, geen probleem is voor Hem te groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je naar een neuroloog, of liever nog een neuropsycholoog met deze klachten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Neuropsychologie is de wetenschap die de relatie bestudeert tussen hersenfuncties en gedrag
In een neuropsychologische onderzoek ligt de nadruk op het objectiveren van klachten op cognitief en psychisch (emotioneel) gebied en het in kaart brengen van klachten die van fysieke (lichamelijke) aard zijn.
Bij letselschade expertises kunnen de klachten zijn ontstaan na een ongeval in het verkeer, een bedrijfsongeval of na een medische ingreep. Het is niet altijd duidelijk of er al dan niet sprake is van hersenletsel, omdat hersenscans niet altijd afwijkingen tonen. Medici, bij whiplash, vaak de neuroloog, kunnen bepaalde vragen niet beantwoorden zonder het hulponderzoek van de neuropsycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Van mij een van de tegenplusjes... +
Nou er zijn 2 dingen die je kan doen: 1. Je gaat naar de revalidatiearts want daar ben naar doorverwezen en dan heb je misschien kans dat die wel wat kan doen. 2. Of je gaat weer naar de huisarts en vertelt dat de orthopeed niks kon doen en vertel dan ook gelijk je (soort) wens gelijk. Misschien krijg je dan wel wat meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij: goed antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks :)
Lastige kwesties zijn dit. In mijn ogen maakt het niet zo uit waar je zit, maar bij wie je zit. De ene arts voelt zich verantwoordelijk en pakt een probleem op, de andere stuurt door. Ik zou daarom wel naar de revalidatiearts gaan, mogelijk is hij iemand die je probleem adequaat aanpakt.
Eventueel kan het alternatieve circuit ook verlichting brengen (weet niet of je daarvoor openstaat), bijv. voetreflexologie of acupunctuur. Sla je verzekering erop na om te kijken wat vergoed wordt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks :) Ja ik heb acupunctuur al geprobeerd, maar voetreflexologie nog niet, misschien wel een ideetje! Ik ga denk ik wel alsnog naar de revalidatie arts inderdaad... kijken wat ie zegt. Begin alleen een beetje al die doktoren zat te worden :P Maar ja :) Komt vast wel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een voetreflexologe zoeken op de website van het VNRT. Dit zijn mensen die opgeleid zijn voor therapeutische handelen. Tevens vindt je op de website de vergoedingstatus.
Een whiplash trauma is niet zichtbaar op MRI-foto’s.
Over het algemeen zal een neuroloog niets anders doen dan u naar huis sturen met het advies veel te rusten en géén halskraag te gebruiken.
Een klein aantal mensen zal door rust niet genezen.

Dan heb je een post whiplash syndroom.

Behandeling van het post-whiplash syndroom is vergelijkbaar met die van cervicobrachialgie (Nek/armpijnklachten)

Er dient ook voldoende aandacht te zijn voor de psychosociale aspecten van de pijn, die hier vaak sterk naar voren komen.

Voorschrijven van pijnstillers: behalve klassieke pijnstillers worden ook medicijnen tegen zenuwpijn overwogen.
Fysiotherapie waaronder ook TENS (pijnbestrijding)

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat wil dus zeggen dat je bij aanhoudende pijn een verwijzing naar een pijnkliniek kan vragen aan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook whiplash (post traumatisch whiplash syndroom,als je de whiplash na 6 weken nog hebt)
heb ook in de medische molen gezeten met zoveel verschillende adviezen dat je niet meer weet wat je moet.
Uiteindelijk ben ik bij een revalidatiecentrum ( Roessingh) terecht gekomen, daar heb ik intern een progamma gevolgd,om te leren om gaan met je pijn,je grenzen op te zoeken,een evenwicht in rust in inspanning,en diverse therapien om je spieren aan te sterken.

Ik ben daar heel goed geholpen, ik heb veel meer grip op mijn pijnklachten, en ben heeel goed begeleid.

Misschien zou het wat voor jou zijn.

Je hebt hier niet alleen fysio maar ook ergo,begeleid fitness, psychotherapie om te leren om gaan met je beperkingen,daarnaast veel geleerd van lotgenoten.

Heel veel sterkte,ik weet hoe kloten een whiplash is en heb er meer dan 6 jaar meegelopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk eens aan een acupuncturist.

Ik hoorde eens het verhaal van iemand die na een ernstig auto ongeluk alsmaar last van zijn nek bleef houden. Na slechts enkele acupunctuur behandelingen waren zijn klachten verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een revalidatiearts klinkt misschien raar, maar deze heeft erg veel verstand van de klachten die jij hebt, omdat hij heel veel ervaring heeft met mensen die dit soort ongelukken hebben meegemaakt. De fysiotherapeur is alleen maar goed in het gebied waarin hij gespecialiseerd is..spieren en gevrichten, maar de klachten die jij omschrijft zijn ook neurologisch van aard. Ik denk dat hij je daarom bij een revalidatie arst wil hebben, zodat die jou de juiste zorg kan geven. Je kunt ook altijd naar je fysiotherarpeut gaan om te vragen waarom hem dit verstandig lijkt en wat jij kunt hebben aan een revalidatie arts. Vragen staat vrij en de enigste domme vraag is een vraag die niet gesteld is. Hoop dat je klachten in de toekomst verminderen. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet naar degene die voor jouw wat kan betekenen. Klinkt simpel, maar wie is het?

De ene fysiotherapeut is de andere niet en dat geld voor alle vakgebieden.
Probeer mensen via via te vinden en ga daarna zoveel mogelijk op je gevoel af. Als iemand niet binnen een paar behandeling iets voor je kan doen zal het waarschijnlijk op de lange termijn ook weinig uithalen. Hiermee zeg ik niet dat iemand je meteen van je probleem af moet kunnen helpen, maar er moet wel iets gebeuren.

Ik zou een chiropractor zeker overwegen.

Een haptonoom heb ik nog niemand zien noemen,
ook hiervoor geldt weer dat je een goeie moet zoeken. Een haptonoom kan je vooral helpen om te gaan met je pijnen en spanning.

Een natuurarts (liefst een die ook echt arts is) kan je misschien helpen met bepaalde voeding die een beetje ontspannend werkt. (dit is misschien wat ver gezocht, maar ook heb je een goeie kans dat je een verwijzing krijgt naar iemand waar je nog niet aan gedacht had)

Tipje:
Ga dingen opschrijven.
(bijvoorbeeld 1x per week een paar regels over hoe het die week ging)
Zo krijg je een logboek, want het is anders zeer lastig om verbeteringen of verslechteringen te zien omdat het allemaal zeer geleidelijk gaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
De dingen die ik noem zijn ter aanvulling op het reguliere circuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige oplossing is een goede acupuncturist. Wij hebben hier zeer goede ervaringen mee. Baat het niet, het schaadt ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al acupunctuur geprobeerd, helaas heeft het geen effect gehad op me, het is per persoon anders hoorde ik.. In ieder geval bedankt voor je input :)
Dit probleem moet je echt multidisciplinair aanpakken en met meerdere disciplines dus. Fysiotherapie om het lichamelijke aan te pakken, een ergotherapeut om dingen aan te passen in je leven om beter te kunnen functioneren, een psycholoog om alles wat je meemaakt en mee hebt gemaakt te verwerken en aan je geheugen te werken en als laatste een revalidatiearts om alles te coordineren en om te kijken of je vooruitgaat of niet.

Voor de pijn zou ik echt een pijnpoli inschakelen. Zij kunnen je pijn onder controle krijgen of het nou met medicatie, behandeling of met de psycholoog is. Problemen moet je van meerdere kanten tegelijk aanpakken en dan zullen ze sneller beter worden of je leert ermee omgaan waardoor je wel goed kan functioneren.

Succes en sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad het beste om een mri scan te laten maken,en dat voorstel van naar revalidatie arts is niet verkeerd.Een revalidatie arts is meer dan een fysiotherapeut .meer gespecialiseerd in dit soort klachten.
sterkte hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel de huisarts voor om ook eens naar een neuroloog te worden doorverwezen ivm jouw woordvindingsstoornissen en concentratieproblemen.