Bij verkoudheid heb je voornamelijk last van je keel, neus, hoofd en vermoeidheid. Bij griep heb je voornamelijk last van koorts, vermoeidheid, pijn en het hangt af wat voor griep je hebt!

Hier onder een linkje waar het haarfijn wordt uitgelegd ;)
Best interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griep begint vaak heel plotseling met koude rillingen, koorts, hoofdpijn en spierpijn. Het ene moment is er nog niks aan de hand, het andere moment voel je je ineens hondsberoerd.

Kenmerkend voor griep is de koorts, die binnen 12 uur kan oplopen tot 39°C of hoger. Ook kun je last hebben van klachten als keelpijn en droge hoest. Volledig herstel van een griep duurt één tot drie weken.

Verkoudheid begínt vaak met keelpijn, gevolgd door hoofdpijn en een loopneus. Koorts komt vrijwel alleen voor bij verkouden kinderen. De klachten gaan vaak na één tot drie weken vanzelf over. Bij kinderen kan het wat langer duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een besmetting met een verkoudheidvirus. Er zijn veel virussen die een verkoudheid kunnen veroorzaken. Het meest voorkomende verkoudheidvirus is het rhinovirus.

Griep wordt veroorzaakt door een gevaarlijker virus: het influenzavirus. Er bestaan 3 types griepvirussen namelijk het A, B en C type. Het griepvirus is bijzonder besmettelijk.

Bovendien verschillen griep en verkoudheid van mekaar wat betreft de ziekteverschijnselen. Bij griep kan men immers spreken van meer ernstige ziekteverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkoudheid zit in je bovenste luchtwegen: neus-, mond- en keelholte. Het wordt veroorzaakt door het verkoudheidsvirus en zorgt voor veel slijmvorming, snotterigheid en verstopping. Volwassenen hebben doorgaans niet meer dan wat verhoging van temperatuur.

Griep, veroorzaakt door het griepvirus, zit in de longen, waardoor je er veel zieker van bent. Koorts tot een graad of veertig komt een paar dagen voor, het begint vrij plotseling, je hebt spierpijn, vaak hoofdpijn en je bent lichtschuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Rusland noemen ze het allebei griep ;-)