Ik heb sinds twee maanden exceem op myn gezicht, oorzaak waarschijnlijk stress. Heb dit nooit eerder gehad. Iemand een idee wat ik er tegen kandoen?

Exceem rond mond en breidt zich nu ook verder uit, wat doe ik ertegen? Metronizadol werk niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (11)

Das heel vervelend..maar probeer es een zonnebankkuurtje...helpt bij mij heel goed!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag kun je beter aan je huisarts voorleggen. Hij/zij weet vast wel wat helpt. Als je metronizadol van je huisarts hebt gekregen, kun je altijd om iets anders vragen om uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonnebank werkt goed voor psoriases, is absoluut af te raden voor eczeem!! Ik heb al jaren eczeem en blijf altijd uit de buurt van zon. Ik raad je aan een vette crème te smeren, niet een nachtcreme met chemische troep erin, maar uienzalf of een verzorgende gezichtscrème die vettig is. Anders even langs de huisarts om een receptje te vragen voor ureumcreme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vond het ook al een beetje vreemd, heb al jaren psoriasis, en daarvoor jaren exceem gehad, en heb nog nooit gehoord van zonnebanken (dat het wordt aangeraden) om je exceem weg te krijgen. Weg te branden misschien, maar lijkt mij niet echt een juist advies. Maar ik kan er naast zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eczeem moet het zijn, natuurlijk eczeem pffff, excusé moi!
De oorzaak wegnemen: zorgen dat je geen stress meer hebt. Je kan allerlei smeerseltjes op je gezicht doen, maar die nemen de oorzaak niet weg. Probeer stress te vermijden, voldoende nachtrust te nemen, regelmaat in je dag te brengen, gezond te eten, voldoende lichaamsbeweging te nemen. Je stress en problemen niet opkroppen maar erover praten met mensen.

En vergeet ook niet te genieten van de leuke dingen. Lekker naar buiten, de zon opzoeken, dingen doen waar je blij en energiek van wordt. Na verloop van tijd zal de exceem vanzelf wegtrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de oorzaak stress is wat je zegt dan moet je de stress aanpakken. Je kunt dan wel van allemaal zalfjes gaan aanschaffen maar dat is symptoombestrijding, wat ik ook best begrijp, want eczeem is niet fijn. Maar voor een lange termijn effect zal je toch echt iets aan je stress moeten doen, alleen dan zal je blijvend resultaat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog harder werken! Zodat je stress eerder weg is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress kan zeker een bevorderende factor voor eczeem zijn maar is bij mijn weten nooit de enige oorzaak. Meestal spelen er ook factoren als overgevoeligheid een belangrijke rol en vergeet niet dat de huid een uitscheidingsorgaan is en in actie komt als lever, nieren en longen overbelast zijn.

Schimmels kunnen een overgevoeligheidsreactie van de huid oproepen en dan kan metronidazol of een ander schimmelmiddel helpen. Werkt dat niet dan moet er verder gekeken worden. Meestal wordt er dan gedacht aan een ontstekingsremmer maar een vettende crème is bij een lichte huiduitslag vaak al voldoende en bij een uitgebreide een welkome aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de huisarts en eventueel een doorverwijzing naar de specialist. Sluit eventuele allergieën uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies het zelfde als wat jij hebt. Bij langdurige stress krijg ik ook eczeem in mijn gezicht. Wat ik doe is kijken waarom ik stress heb, kan ik er iets aan doen. Ik heb nachtcreme van clinique die ik gebruik. Het is erg vervelend om dat nu precies in je gezicht te hebben, ik weet het. Ga er vooral niet aan krabben, als je stress verminderd dat gaat de eczeem ook weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook contactallergie zijn: een allergie voor (ingrediënten van) cosmetica die je op je huid smeert. Bijvoorbeeld dagcrème, zonnebrandcreme, zeep.
Het kan ook zonne-allergie zijn.
Het kan idd ook getriggerd worden door stress.
Het lijkt me verstandig het door de huisarts en de dermatoloog te laten uitzoeken, als het niet weg gaat door meer slapen, meer ontspannen etc. Hij kan ook iets voorschrijven om je exceem te laten verdwijnen, maar dan is de bron niet weg.

En voor nu kun je beter niets op je huid smeren met ingrediënten die kunnen irriteren, zoals conserveermiddelen (parabenen), parfums, perubalsem, en ook geen zeep of douchegel gebruiken op je gezicht. Bij de apotheek is vaseline-cetomacrogol-crème te koop, absoluut neutrale basiscrème. Heel dun laagje gebruiken.
Wat ook nooit irritaties geeft is olijfolie, gewoon uit de biologische voedselwinkel. Evt. mengen met tarwekiemolie en jojoba-olie. Gun je huid rust en ga op zoek naar de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Metronizadol is een antibioticum.
Waarschijnlijk was het dan blijkbaar niet enkel eczeem dat je had, maar ook een infectie.
Misschien kan je eens vragen aan je arts of Fucidin dan niet kan helpen.