Jeukende rug

Mijn rug jeukt sinds een tijdje erg vaak. Eenig idee waar dit vandaan kan komen? Van de douchegel komt het niet, heb al verschillende merken gebruikt, maar het blijft jeuken en echt alleen mijn rug.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smeer je er wel 's iets op? Van het onder de douche staan met de warme straal op je rug kan je huid behoorlijk droog worden. Ik heb daar ook wel 's last van. Een van de nadelen van alleen wonen..... ;)

Antwoorden (9)

Van te veel wassen met zeep kan je huid uit drogen. Als je je te vaak wast met zeep oid is dat slecht voor je huid. En als je huid droog is gaat het jeuken. Vraag aan iemand of hij of zij je rug kan insmeren met body lotion oid, mischien helpt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan een allergie voor iets zijn. Zowel voedsel of iets van buitenaf, zoals wasmiddel of wasverzachter.
Maar het kan ook komen doordat je te heet doucht.

Probeer even twee dagen je rug niet te wassen, kijken hoe dat gaat. Wordt het niet minder, dan even naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Notalgia paraesthetica is een veel voorkomende vorm van jeuk op de rug ter hoogte van de schouderbladen. Ernstige vormen van notalgia kunnen buitengewoon belastend zijn!

Er bestaat nog geen zekerheid over de oorzaak van notalgia.

Er bestaat een behandeling voor met capsaïcinezalf.

Ga naar de dermatoloog voor een juiste diagnose en behandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet naar de huisarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ok, je kan eerst naar de huisarts, maar mijn ervaring is wel dat je bij de dermatoloog een betere diagnose en behandeling krijgt. Ieder zijn specialisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongecompliceerde dermatologie hoort bij de huisarts, die daar heus wel voor heeft doorgeleerd. Een beetje huisarts zal mensen met een complex huidprobleem meteen doorsturen (mij toen ook) of als een behandeling onverhoopt niet aanslaat.
als het een bepaalde plek is ga daar dan eens kijken of er een soort van moedervlek zit. die kan zijn geaan groeien en jeuken... je huisarts kan die weghalen... das wel even belangrijk want meestal is het wel goedaardig maar kan overgaan in kwaadardig... het kán he., het hoeft niet zo te zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien groeit er haar op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm nee ik ben een vrouw en geen haar te bekennen ;)
Kan ook door wasverzachter komen. Toen mijn vrouw dit enige tijd geleden gebruikte, verging ik van de jeuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al douche je helemaal zonder gel of zeep, dan droogt je huid nog uit van regelmatig douchen. Als gel kun je het beste een pH-neutrale nemen. Dermatologen raden aan om niet vaker dan tweemaal per week te douchen. Overgevoeligheid, misschien voor wasmiddel of -verzachter zal zeker meespelen. Vraag iemand om de huid van je rug eens goed te bekijken bij voldoende licht. Bij huiduitslag maar ook als de jeuk niet overgaat kun je het beste je probleem voorleggen aan de huisarts. Die begint vaak met het voorschrijven van een wat vette crème, bijvoorbeeld cetomacrogol, waarmee in de meeste gevallen de huid wel rustig wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee keer per week douchen? Dat is wel weinig zeg. Ik douche elke dag en heb ook last van een droge huid. Ik gebruik nu olie van Nivea voor onder de douche ipv schuim. Helpt me nog niet echt! Wel vervelend. Vind jij het ook een aanrader om 2 keer per week te douchen? Of deel je de mening van de dermatologen niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dermatologie betreft ben ik ervaringsdeskundige met constitutioneel eczeem. Ik douchte ook elke dag maar daar kreeg ik dus voor op mijn donder. Maar terecht, want mijn huid knapte wel op met minder douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik ook als raad gekregen, Keesvi. Ik heb geen eczeem, maar wel een extreem droge en gevoelige huid.
Je zou de producten van Neutral eens kunnen proberen. Ik gebruik de shampoo en het wasmiddel, maar je hebt er ook wasverzachter en douchegel van! Op neutral.nl kun je een proefpakketje aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hier is spraken van een onderhuidse eczeem. Betadineshampo scrub is verkrijgbaar bij de apotheek of een drogist. Insoppen met een washandje en laten intrekken. Na 10 minuten afspoelen.