Pijn aan ooglid gevaarlijk?

Ik kreeg vandaag met ca. 60kmh een klein vliegje in mijn oog. Die wreef ik er weer uit maar zo'n 4 uur daarna begon mijn ooglid te irriteren hij lijkt zelfs een beetje ontstoken en hij is een beetje dik. Is dit gevaarlijk en wat kan ik ertegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ff langs de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed niet direct dat het gevaarlijk is, maar ik zou morgen toch even langs de dokter gaan, tenzij het morgen ineens over is. De dokter kan checken of er nog iets zit en het weghalen. Want bij jezelf kun je dat natuurlijk niet zet.

Antwoorden (3)

Een ontstoken oog kan heel pijnlijk zijn. Het ziet vaak ook heel rood en je kan hier vaak vrij weinig aan doen. Deze aandoening wordt vaak conjunctivitis genoemd en deze aandoening is maar zelden gevaarlijk of schadelijk. De oorzaak kan vaak zijn dat je make up er niet goed hebt afgehaald en als u lenzen draagt de lens misschien niet goed heeft gereinigd. Mensen die contactlenzen dragen hebben vaker last van een ontstoken oog dan mensen die geen contactlenzen dragen.
De kenmerken van een onstoken oog zijn:

Een rood geirriteerd oog, het kan soms flink prikken en soms ook kloppen.
Je ogen kunnen pijn doen en je kan er hoofdpijn van krijgen.

Blijf er nooit te lang mee lopen, éen of twee dagen afwachten kan geen kwaad maar blijf er echt geen week mee lopen. Twijfel niet of u naar de huisarts zou gaan. Daar kan gewoon geen twijfel over gaan, het is heel belangrijk om naar de dokter te gaan als u twijfelt over uw gezondheid.

*Maak het oog heel goed schoon door middel van een wattenstaafje, het kan ook met een gaasje met uitgekookt kraanwater. Je kan je ogen het beste schoonmaken door van de buitenste ooghoek naar binnen te wrijven.
*Als je erg veel last hebt van je oog kan het ook helpen op een warm washandje op je ogen te leggen. Warmte geeft vaak verlichting.
*Bij een ontstoken oog mag er geen lenzen worden gedragen.
*Ga niet in je oog wrijven ookal doet het jeuken of pijn, hierdoor kan de irritatie alleen maar groter worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De persoon heeft de aandoening niet, die je uitgebreid uitlegt, maar een vlieg in zijn oog gekregen....het is ook niet echt een antwoord op de vraag. Sorry - van mij...
Gevaarlijk is een te groot woord in deze.
Ik zou even niks doen. Je oog gewoon wat rust geven. Dus niet wrijven, voor de spiegel je ooglid optrekken of aan de slag met in afgekoeld-gekookt-water-gedrenkte watjes etc. Even helemaal niks, gewoon rust. Waarschijnlijk is het na een paar dagen over.

Mocht je oog nu opeens dik en rood worden of je zicht mindert, ga dan wel even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima. Geen paniek: +
Ga zsm naar de huisarts om te laten vaststellen of uw
hoornvlies niet is beschadigd.
Wrijf er niet meer in.
Is uw huisarts niet bereikbaar, en houdt u het niet uit
van de pijn, ga dan naar de 1e hulp. Sterkte.