Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verband tussen overgewicht en obstipatie? Zie toelichting!

Klopt het dat mensen die maar heel weinig naar het toilet hoeven voor ontlasting (b.v. 2 x per week), eerder last hebben van overgewicht? Ik bedoel, anderen gaan 1 of soms 2 x per dag en produceren veel meer ontlasting, dus kan de voeding minder opgeslagen worden als vet in het lichaam. Of zie ik dat verkeerd. Ik hoef b.v. zelf ook vaak maar heel weinig naar het toilet en heb soms last van obstipatie, terwijl ik eigenlijk van alles doe wat juist geen obstipatie op zou moeten leveren. (3 x per week sporten, veel fietsen, veel water drinken, zeker 2 stuks fruit op een dag, volkoren brood, peperkoek enz. enz.) En ik moet heel erg opletten op wat ik eet, anders kom ik aan. Terwijl sommige anderen kunnen eten wat ze willen en geen gram aankomen. Dus mijn vraag is of het zo is dat een snelle stofwisseling ervoor zprgt dat je vaak kunt ontlasten en daardoor minder makkelijk aankomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja dat verband is er wel maar niet oorzakelijk. Een langzamere stofwisseling betekent doorgaans ook een tragere darmpassage waardoor er in de dikke darm meer vocht aan de ontlasting onttrokken wordt. Dat veroorzaakt een minder groot volume en obstipatie. Met vet heeft dat weinig te maken want dat wordt in de dunne darm al verwerkt. Je leefpatroon lijkt me wel in orde. Vaak helpt een middel, via de huisarts, om wat meer vocht in je ontlasting vast te houden. Je zou gewoon eens kunnen kijken of het je bevalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding