Een een spiraalbreuk is een spiraalvormig gedraaide breuk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Rotatiekracht op het bot
Er komt kracht op het bot door een draaibeweging. Bijvoorbeeld als je valt bij het skiën als het been vast zit maar de rest van het lichaam nog draait. Dan spreek je van een spiraal breuk.

http://www.leerwiki.nl/Soorten_botbreuken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja au dat denk ik ook, gelukkig heb ik nog nooit wat gebroken ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter heeft een gebroken pink, zit niet in gips maar in een spalk en dat is ook knap pijnlijk en vervelend. Dus vanaf deze kant, heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FlashBang, Ik zal het doorgeven!

Andere antwoorden (2)

Dan is je been gebroken tijdens een draaiende beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tekeningen:
a) dwarse botbreuk,
b) spiraalbotbreuk,
c) botscheur,
d) in elkaar gedrukte botbreuk,
e) dubbele botbreuk en
f) open botbreuk

De open botbreuk (tekening f) is de gevaarlijkste van de breuken. Hierbij steekt het bot door de huid waardoor kans op infectie groot is.

Ook verbrijzeling van een bot is ernstig, de losse en scherpe stukjes bot kunnen op meerdere plaatsen onder de huid voor bloedingen zorgen wanneer zij 'verdwalen'.

Bij elke botbreuk ontstaan bloedingen van het merg (dat zich in het holle gedeelte van het bot bevindt) en er ontstaan bloedingen door de scherpe uiteinden van het gebroken stuk.