hard klappen naast oren? kan het beschadiging opleveren?

vanmiddag gingen mensen voor de grap bij mijn oren klappen, niet op mijn oren maar gewoon er naast om mij voor de grap af te leiden van mijn werk. De 1 die rechts van mij zat en 1 die links van mij zat. Maar ik ben bang dat ik daar een gehoorbeschadiging van kan krijgen bij mijn oren? kan het niet gevaarlijk zijn? of beschadiging opleveren?
zo ja? hoe zou ik dan moeten testen of er niks aan de hand is?

nogmaals er werd niet geklapt OP mijn oren maar gewoon naast mijn oren paar centimeters ernaast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rare collega´s

Antwoorden (4)

Dat kan alleen als het heel lang heeft aangehouden, als het maar heel even was hersteld het gehoor zich!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30 seconden lang ofso? was het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een keer gelezen dat je gehoor 30 min tegen 120 db kan zonder beschadigingen op te lopen. Uiteraard moet het daarna weer rustig zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe bedoel je daarna weer rustig? ik had wel even het gevoel toen er voor het eerst geklapt werd ( ik schrok ook) dat mn oren net alsof je in een vliegtuig zat soort van dicht ofso heel snel 1 sec ofso
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met daarna weer rustig bedoel ik geen overdreven harde geluiden! Maak je nou maar geen zorgen zo snel gaat je gehoor ook niet kapot. Je oren kunnen nog aardig wat verdragen hoor!!
Dit kan! Als het aantal decibel groot genoeg is, kun je er (ook bij een kort geluid) een gehoorschade van krijgen!
Kijk maar naar het effect van een pistool waarmee geschoten wordt!
Langdurig geluid kun je een beschadiging oplopen bij minder decibel.
Een klap is vrij hard. Veel harder dan gezond voor je is! Dus als e zuinig bent op je gehoor, zeg er dan gelijk wat van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wist dat niet! ik maak me nu wel erg zorgen :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergelijkt klappen (van twee handen!!!) met een afgaand pistool...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik vergelijk het niet met een pistool die afgaat. Ik reageerde daarmee op het antwoord dat geluidsdruk langdurig zou moeten zijn voor het krijgen van gehoorschade! Dat is dus niet waar! Ik denk dat klappen op de piek zo'n 105 db is. Dat is te laag voor een blijvende gehoorschade. Omdat klappen in pulsen is, en niet een aaneengesloten geluid. Een baby schreeuwt/huilt bijvoorbeeld op ong 110 db. Een pistool op 150-160 db.
Dus even klappen kan niet zo heel veel kwaad. Ik zou er alleen een beetje om denken, omdat als je gehoor beschadigd is, het niet meer te herstellen is.
Dus geen zorgen!
Check ook eens dit decibel overzicht:
http://eastwoodamps.com/geluid%20en%20decibel.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Owja, 140 db is voor de meeste mensen zo ongeveer de pijngrens!
Als je spieren in je oren gewend raken aan het geluid zeker ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niks aan de hand hoor. Maar als je zeker wilt zijn, je kunt je oren vaak gratis laten testen