Het zijn eigenlijk fibromen of ook wel steelwratjes, maar het is geen familie van de wratten.
Ze worden niet veroorzaakt door een virus, wratten wel namelijk. Ze ontstaan vaak spontaan en vooral bij het ouder worden. Ze worden ook wel skin-tags genoemd of huidaanhangsels.
Het zijn goedaardige bindweefseldeeltjes die het meest voorkomen op het gezicht (oogleden), de hals, oksels en de liezen.
Ze zien eruit als slappe bbbeltjes of sliertjes op de huid, soms letterlijk op een steeltje en je kunt het vaak ronddraaien zonder dat je het voelt. Ze zijn huidskleurig en soms iets donkerder of lichter. Ze komen ook veel voor bij mannen zowel als bij vrouwen.

Hoe ze precies ontstaan is nog steeds niet helemaal duidelijk. Tot nu toe kun je niets doen om het te voorkomen. Wat een rol kan spelen is;
Genetische aanleg,
Leeftijd- ze komen alleen voor bij volwassenen,
Overgewicht,
Hormonen- veel vrouwen krijgen ze na de menopauze,
Schuring tegen kleding,
Contact met sieraden.

Ze kunnen over het algemeen geen kwaad, alleen bij pijn en verandering van grootte/kleur is het toch raadzaam er even naar te laten kijken.
Ze kunnen wel ontsieren en irriteren en daarom laten veel mensen ze even weghalen. Dit kan de huisarts doen of de dermatoloog. Het is vaak een kwestie van even afknippen met een steriel schaartje, wegbranden of wegschrapen met een chirurgisch mesje.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke dankje

Andere antwoorden (1)

Wild vlees kan door uiteenlopende reden ontstaan. Bijvoorbeeld door een te snelle celdeling, maar ook als het genezingsproces van een wond ten einde loopt. Het littekenweefsel groeit te snel en het litteken kan er dan als een verdikking uitzien en tot wild vlees uitgroeien