Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb erg veel last van spierpijn, is er iets dat op korte termijn zou kunnen werken?

Er staat nog een hele dag snowboarden voor vandaag gepland maar ik heb erg veel last van de volgende gebieden:

Kuiten, bovenbeen, onderrug, en schouders

zijn er oefeningen/warming up die de pijn tijdelijk kunnen verzachten? alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee er is op korte termijn niet echt iets wat kan werken. Spierpijn = haarscheurtjes in de spieren. Deze moeten zich toch weer herstellen. Herstel krijg je alleen van rust. Dus wat je nu doet, is mét spierpijn, zoveel lichamelijk dingen doen...tja, dan is het een optelsommetje toch. Indien je spieren warm worden, door bijvoorbeeld, hete douche, (voorzichtig) rekken strekken, en meer bewegen, líjkt het alsof je spierpijn verzacht wordt. In wezen wordt de spier alleen maar warm, en daarmee flexibeler gemaakt, maar de haarscheurtjes zijn er nog. Het is dus eigenlijk niet zo verstandig, om zoveel te doen,met zoveel spierpijn. Je kán spierweefsel wel degelijk beschadigen indien je het geen rust geeft, of blessure's oplopen, die hardnekkig weg te krijgen zijn. Succes ermee

Eerst vaststellen waar je last/pijn door wordt veroorzaakt. Het tijdelijk verzachten van de pijn om te kunnen snowboarden zal daarna alleen maar meer problemen geven en dan is de vraag of het je dat wel waard is. Doe dus maar heel voorzichtig aan.

Warme douche, of als je de gelegenheid hebt een saunarondje. Insmeren met een SRL creme of iets in die trant. Heel voorzichtig een beetje stretchen.

Paracetamol

Goed rekken en strekken. Als je spierpijn hebt en je weer gaat bewegen worden je spieren soepeler.

Dat hangt ervan af of het spierpijn is doordat je ze veel hebt belast of dat het spierpijn is omdat ze overbelast zijn, in het tweede geval is het niet verstandig om te gaan snowboarden... In het eerste geval is warmte goed, en evt. balsem spray maar dat zijn tijdelijke verlossingen, vaak is het ook zo dat als je eenmaal bezig bent de pijn verdwijnt (omdat de spieren warm worden)... Maar pas op voor overbelasting, ieder lichaam kent zijn grenzen!

Spierpijn is een waarschuwend signaal van je lichaam. Het ontstaat door jouw spieren op een voor jou ongewone manier te belasten en zelfs bij regelmatig sporten kunnen de spieren overbelast worden. Ook kan het het gevolg zijn van verkeerde belasting, verkeerde lichaamshouding en temperatuur verschillen. Rust is belangrijk om de spieren de tijd te geven zich te herstellen. Zoek je toevlucht niet bij pijnstillers, dit werkt forceren in de hand. Met voldoende rust gaat spierpijn binnen enkele dagen vanzelf over en is het na een week nog niet over, ga dan naar de huisarts, want dan heb je vaak inmiddels een spierontsteking gekregen. Probeer wel regelmatig te bewegen zonder dat de spieren overbelast worden. Om de pijn te verlichten, kun je de spieren warm houden door geregeld warme douches of baden te nemen, warme kleding te dragen of een infrarood lamp te gebruiken. Massage heeft alleen een gunstige invloed wanneer dit op een deskundige manier gebeurt. Dan kan je een warmtemiddel gebruiken zoals midalgan, tijgerbalsem, SRL gelei ed. Zij versterken de doorbloeding van de huid, waardoor deze warm wordt. De spieren zelf worden slecht bereikt, waardoor er geen direct effect op de spieren is. Ze mogen ook niet worden gebruikt als er een spierontsteking is. Wanneer na het insmeren met een warmtecrème onder koude omstandigheden wordt gesport kan je een sterke afkoeling van de spieren krijgen en dit vergroot de kans op blessures. Je kunt ook een pijnstiller als paracetamol of ibuprofen nemen als je het nodig vindt.

Tigerbalsum, echt top spul. Is speciaal voor spierpijn. Bij elke drogist te krijgen

ik heb dat ook wel eens. ik gebruik ice power . dat maakt je spieren koud, maar op 1 of andere manier helpt het heel erg goed.

Bronnen:
ice power