Kan de druk in een vliegtuig de oren schaden?

Mijn oren steken heel erg. Deze vergelijking is misschien wat overdreven, maar daaraan doet het me denken: Het voelt alsof er iemand met een naald heel diep in mijn oor prikt en alsof de organen in mijn oor ervan breken. En het lijkt alsof het verslechtert wanneer ik slik. Nadat ik uit het vliegtuig kom is mijn gehoor zeer gedempt en als ik verkeerde bewegingen maak dan steekt het. Soms wanneer ik slik doet het ook pijn. En het verbetert niet met al die trukjes (door de neus blazen terwijl je hem dichthoudt, gapen, ...). De gedemptheid en de pijn blijft. Pas de volgende dag is alles weer over.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe wordt de druk in het vliegtuig juist redelijk op peil gehouden gezien dezedruk hoog in de lucht erg anders is.
Wat jij beschrijft klinkt inderdaad als oren die dichtzitten door het drukverschil bij het opstijgen en het landen van het vliegtuig. Ik denk dat in je slaap je lichaam zelf herstelt misschien met een beweging die je overdag niet helemaal uit kon voeren i.v.m. de pijn. Zolang het de volgende dag helemaal over is, denk ik dat het, hoe vervelend het ook is, verder geen kwaaskwaad kan voor je oren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh oeps, verkeerde plek

Antwoorden (2)

In principe wordt de druk in het vliegtuig juist redelijk op peil gehouden gezien dezedruk hoog in de lucht erg anders is.
Wat jij beschrijft klinkt inderdaad als oren die dichtzitten door het drukverschil bij het opstijgen en het landen van het vliegtuig. Ik denk dat in je slaap je lichaam zelf herstelt misschien met een beweging die je overdag niet helemaal uit kon voeren i.v.m. de pijn. Zolang het de volgende dag helemaal over is, denk ik dat het, hoe vervelend het ook is, verder geen kwaaskwaad kan voor je oren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Jannekie terecht meldt wordt de druk in een vliegtuig redelijk constant gehouden, maar tijdens stijgen en dalen lukt dat niet helemaal. Tijdens slikken en gapen wordt de buis van Eustachius even geopend om drukverschil binnenin het oor met buiten weg te nemen. Als die buis verstopt zit dan werkt dit mechanisme niet en gaat de druk binnenin het oor uit de pas lopen met de druk buiten. Dat geeft spanning op je trommelvlies dat als een ballon oprekt. Dat doet pijn, hoe hoger het drukverschil deste meer pijn. Nu kan dat vlies best wel wat hebben, dus afgezien van de hinder is er niet veel aan de hand.
De reden van verstopping van Eustachius bij vliegen is doorgaans dat snot door het drukverschil de buis in wordt geperst. Je lichaam heeft geen mechanisme dat terug te persen, vandaar dat de hinder best een aantal uren kan volharden. Door slikken en gapen kun je de buis heel even open zetten zodat zwaartekracht zijn werk kan doen.
Als je vaker vliegt en/of hier sterk last van hebt kun je het beste ervoor zorgen dat je neus leeg is, dus voor het vliegen snuiten en wat neusdruppels innemen (zeker bij verkoudheid) zou de hinder sterk kunnen verminderen of zelfs voorkomen. Niet te kort van tevoren, want dan loopt het vocht van de druppels de buis in i.p.v. snot en daar schiet je niets mee op.