Lichtgele ontlasting, is dat erg??

Ik heb lichtgele ontlasting gehad zojuist, bij wat google speurwerk kwam ik o.a. achter leverproblemen, maar dat lijkt me wat overdreven. Wel stress ik de laatste tijd veel, en eet ik weinig..
Zou het ook gewoon een kleine voedselvergiftifing kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.4K

Het beste antwoord

FlorisBoening, probeer eens bosbessensap te drinken, tevens goed voor de lever, en je krijgt een donkere ontlasting. Je kunt ook rode bieten gaan eten, kleurt de ontlasting donkerder.

Beterschap gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets dat je ontlasting kleurt is natuurlijk geen oplossing als er iets aan de hand zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo ik heb dit ook wel eens, en pas dit zelfde toe, een keer lichte ontlasting kan voorkomen, er hoeft niet altijd gelijk wat aan de hand te zijn.

Andere antwoorden (6)

Een voedselvergiftiging lijkt me sterk want dat voel je echt wel, braken en misselijk zijn. Je moet niet zo snel schrikken, denk even na wat je gegeten hebt, meestal ligt het daaraan. Ik heb het ook wel eens en dat gaat na een paar dagen vanzelf weer over. Als het langer aanhoud, dan zou ik even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichtgele ontlasting betekent dat er te veel gal in je darmen terecht komt.

Dat kan komen doordat je vet eet of door te veel stress.
Voedselvergiftiging zou kunnen, maar dan moet er vaak ook een vettig laagje op de ontlasting drijven.

Je zegt veel stress, ik moet gelijk denken aan 'Je gal spuwen'. Doe je dat wel eens? Ik bedoel, probeer je zo nu en dan te ontladen, dat scheelt een hoop opgekropte stress.

Als dit langer dan een week duurt, is het wel verstandig om je ontlasting te laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe lang je er al last van hebt maar het kan soms voor komen. Heeft ook te maken met je darm flora.
Vaak gaat het van zelf over soms moet je het even helpen. Je kan even wat norrit nemen en yoghurt eten en natuurlijk even goed op je voedsel letten. Als het langer blijft voortduren zeker even naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een voedselvergiftiging had je wel andere kenmerken gehad.
waarschijnlijk is het gewoon gal. wat meer eten dus (tarwe en vezels) zodat je lichaam wat heeft om af te voeren en je darmen niet van slag raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat net dit beetje te snel door het deel van je darm is gegaan waar de gal wordt toegevoegd.
Als je lever echt hapert krijg je meer stopverfachtige ontlasting.
Gebeurt het vaker, ga dan naar je huisarts, want dan is het wel slim of even te kijken hoe het komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof wel dat dit een goed antwoord is. Compensatieplus.
Stress doet akelige dingen met je spijsvertering en je stofwisseling. Psychische stress zet het lichaam in een 'fight or flight' stand waarbij een fysieke actie wordt voorbereid. Daarbij staat de spijsvertering op een laag pitje, waardoor eten dat je toch naar binnen werkt nauwelijks tot niet verteerd wordt. Dat kan maag-darmklachten geven en als door dat mechanisme specifiek de gal niet geprikkeld wordt om in actie te komen, lichte ontlasting tot gevolg hebben.