wat is er met mijn enkel?

( IK WEET DAT IK MET DEZE VRAAG EIGENLIJK BETER NAAR DE DOKTER KAN GAAN MAAR IK DACHT LAAT IK HET EERST MAAR EENS OP GOEIEVRAAG.NL VRAGEN:)

Vrijdag met gym wilde ik naar buiten gaan, maar het was heel glad dus ik viel en toen kwam ik met mijn enkel op het randje van de klapdeur terecht. het deed wel pijn enzo en er was ook een stuk vel af, maar ik kon er wel gewoon op lopen. Vrijdag avond was die heel dik en blauw, nu is het wel wat minder maar nu is die wel blauwer. Ik kan er gewoon op lopen maar het doet wel veel pijn als ik zeg maar op de bank lig en mijn enkel ligt op de bank, of als ik er gewoon tegen tik of er tegen aan duw. wat is er aan de hand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

U hebt wellicht een flinke kneuzing,maar zonder problemen zou dit toch na enkele dagen moeten beteren(het blauw zien blijft langer maar dit is niet erg):

Een kneuzing of contusie is een beschadiging van weefsels door 'stomp' geweld zoals een slag, schop of val. Er ontstaat dan schade aan de zachte weefsels, zoals bijvoorbeeld onderhuidse spieren, en soms een bloeduitstorting. De typische symptomen van een echte kneuzing zijn pijn, zwelling, functieverlies en blauwe plekken. De pijn ontstaat doordat de gevoelszenuwen geprikkeld worden en dit een onaangename sensatie doorgeeft aan het centraal zenuwstelsel. Bij een kneuzing treedt ook altijd een zwelling (oedeem) op. De kleine bloedvaatjes geraken beschadigd waardoor er een verplaatsing van bloed en plasmavocht is. Dit geeft uiteindelijk blauwe plekken. Die verkleuring kan meteen optreden of enige tijd later en niet altijd op de plaats waar de schade werd opgelopen.'
'Een kneuzing veroorzaakt altijd een ontstekingsreactie. Oedeem is in feite een verdedigingsmechanisme van het lichaam hierop. Door de beschadigde plek in te kapselen, probeert het lichaam de schade te beperken. Een laatste symptoom van kneuzingen ten slotte is functieverlies: een verminderde beweeglijkheid van het lichaamsdeel dat bezeerd werd.'
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zwaar gekneusd lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt als een flinke kneuzing met bijbehorende bloeduitstorting. Als je er op kunt lopen is de kans op een fractuur vrijwel uitgesloten. Je voet blijft nog wel een aantal dagen tot zelfs weken pijnlijk maar dat moet heel langzaam wel minder worden.