Kan dat kwaad al je vitamine B te kort komt en wat kan het zijn als je geen vitamine B te kort komt ?

IK was van de week bij de huisarts omdat ik de laatste tijd een raar doof branderig of ijskoud gevoel in mijn linker voet heb.
Ik kan niet precies uitleggen wat ik voel.
De huisarts ging met een stemvork op mijn voeten voelen om te kijken of ik het trillen voel, maar ik voelde niks trillen en hij keek heel raar dat ik dat niet voelde.
IK zei misschien is die stemvork niet goed of doet hij het niet.
Toen gaf hij een glimlach en zei nou ik voel het trillen zelfs in mijn vingers dus die stemvork is wel goed.
Hij keek een beetje ernstig en laat mijn vitamine B testen.
Maar wat kan het zijn als ik geen vitamine B te kort kom ?

Want ik vroeg dat ook aan de huisarts en toen zei hij laten we even de test afwachten.
Ik maak me druk omdat hij raar keek dat ik het trillen van die stemvork niet voelde.

IK eet voldoende groenten en vetten en eet bruinbrood en drink voldoende melk eet genoeg vlees en kaas enz enz.

Toegevoegd na 22 minuten:
is het niet zo dat mijn been misschien afgekneld en ik hem straks niet meer kan gebruiken want daar ben ik zo bang voor.
Of kan het ook komen omdat ik van jongs af aan altijd met mijn benen onder mijn billen of de stoel zit.
Want mijn zegt en zeurt dat het daar door komt.
IK zei dat doe ik al jaren bij wijze van baby af.

ALvast bedankt voor jullie antwoord

Toegevoegd na 25 minuten:
Mijn man zegt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb zelf een b12 tekort, ben15 jaar.
Maar ik heb al jaren wintervoetten. Zelfs met dikke sokken of uggs aan, het hielp nooit. Zoek op internet de symptomen van een b12 tekort op, kijken of er een paar tussen staan evt. En ik eet ook gewoon melk en vlees, misschien heb ik een opnamestoornis.
Bezoek de Stichting B12 tekort maar :)
Hopen voor je dat het snel word opgelost!
Sterkte.

Toegevoegd na 2 minuten:
En je been is niet afgeknelt, soms voel ik mijn hele been niet meer. Dan slaapt ie, wat mega eng is! Inderdaad, wacht maar de uitslagen af.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er bestaan vele oorzaken voor een tekort aan vitamine B12. Deze zijn onder te verdelen in 4 categorieën: verminderde inname (geen/te weinig dierlijke producten), een gestoorde opname, aangeboren stoornissen in het metabolisme, en gestoorde benutting. Ook is het mogelijk dat er bij één persoon meerdere oorzaken naast elkaar aanwezig zijn. Sommige oorzaken zijn vrij eenvoudig te achterhalen, in andere gevallen kan dat erg moeilijk zijn. Een aantal oorzaken kunnen worden weggenomen, waardoor de opname van vitamine B12 zich kan herstellen. Dit kan o.a. het geval zijn bij coeliakie, langdurig gebruik van maagzuurremmers en aanwezigheid van parasieten in de darmen. Dat de sensatie alleen in je linkervoet voelbaar is, zou echter kunnen duiden op een beknelling of verstopping van een of meerdere belangrijke bloedvaten. Succes met de test!

Toegevoegd na 1 minuut:
'Sterkte met de test' had een waardigere afsluiting geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je het vertelt, klinkt het alsof je voldoende vitamines binnenkrijgt, maar daarmee weet je nog niet of je lijf ze ook effectief kan gebruiken. Daar zou misschien iets mis kunnen zijn (soms op te lossen door bijvoorbeeld vitamine B12-injecties).
[Vitamine B12, of cobalamine, zorgt ook voor de aanleg van myeline, dat de zenuwuiteindjes omhult en dus een rol speelt in de prikkeloverdracht, als leek kan ik me voorstellen dat daar misschien een oorzaak zou _kunnen_ liggen - maar ik ben geen arts, dus ik sla er maar een slag naar. Ik ken wel mensen die door een maag/darmprobleem geen B12 uit hun eten kunnen opnemen, met die injecties eens per 1,2, of 3 maanden hebben ze verder geen last, want zo kunnen ze het wel opnemen.]
Noteer alle vragen die je hebt, en leg die aan de huisarts voor als je teruggaat voor de uitslag van de test. Laat je niet afschepen: je wilt weten wat er aan de hand (of beter: aan de voet) is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een eerste confrontatie met een gezondheidsprobleem overweegt de arts de aantal mogelijke oorzaken. Vaak is er aanvullend onderzoek nodig om erachter te komen of er inderdaad sprake is van één of meerdere van die oorzaken. het lijkt misschien wat onprofessioneel als de dokter niet meteen weet wat jij mankeert maar het is natuurlijk vaak wel zo. Ik zou inderdaad ook eerst wat algemeen bloedonderzoek laten doen en naar een aantal vitamines en mineralen kijken.

Meestal is de uitslag van een bloedonderzoek één of twee dagen later al bij de huisarts. Ik neem aan dat je daarover wat hebt afgesproken. Als die uitslagen bekend zijn is de richting waarin de huisarts het moet zoeken hoogstwaarschijnlijk meteen een stuk duidelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 3 dagen geleden geweest maar de uitslag is nog niet binnen.
Het hoort normaal gisteren of vandaag binnen te zijn kan het dan zijn dat het niet goed is dus ik bedoel dat er iets mis is ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige bloedbepalingen duren wat langer. De meeste huisartsen zijn aangesloten op een soort e-mailsysteem voor labuitslagen maar als dat niet het geval is duurt het een paar dagen langer. Het is mogelijk dat de huisarts alles in één keer met je wil bespreken, wat ik me kan voorstellen. Wel balen dat je langer moet wachten dan beloofd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor u reactie terug, ik moet maandag weer proberen zei de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen onnodige zorgen en maak er een goed weekend van!