Wat horen dove mensen?

Als je je vingers in je oren stopt hoor je niks, beter gezegd; je hoort wel iets, namelijk de stilte.
Horen dove mensen ook een stilte of horen ze daadwerkelijk niks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (5)

Dat verschilt. Ik ben zelf doof en als ik mijn gehoorapparaat niet op heb, hoor ik wel een heel klein beetje. Vooral zware en lage geluiden als een bas, of juist schelle geluiden als het doorprikken van plastic of het inruimen van de vaatwasser. Maar er zijn ook mensen die helemaal niks horen (ik hoor met mijn linkeroor bijvoorbeeld ook he-le-maal niks).

Als je doof bent hoor je dus niet per se altijd helemaal niks, maar je verstaat sowieso niks. Dat is ook een misvatting die veel mensen hebben: dat horen en verstaan hetzelfde is.

Met mijn apparaat (cochleair implantaat) op hoor ik trouwens heel erg veel en versta ik sommige dingen zoals liedjes of de stem van mijn moeder ook en herken ik ook geluiden en kan ik ze ook localiseren. Wereld van verschil dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze leven in een stilte, dat is iets anders dan stilte horen. Je kunt alleen stilte horen als je geluid kent. En dat kennen doven dus niet.
Ik ben niet doof, maar ik denk dat het zo is, anders kan ik het niet verwoorden, dus misschien heb ik het helemaal fout en kan alleen een dove/slechthorende hier op antwoorden
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt voor een deel wel gelijk, alleen doven die echt helemaal niks horen leven echt in stilte. Maar sommigen hebben nog wel gehoorresten en vangen zo nu en dan wat op. Bovendien is er een verschil tussen prelinguale doofheid en doofheid die later gekomen is. Mensen die later doof geworden zijn weten meestal heel goed wat het is om gehoord te hebben. Ik ben bijvoorbeeld ook pas op mijn 7e doof geworden en heb dus nog 7 jaar aan gehoorgeheugen.
Dat ligt eraan. Veel doven zijn niet 100% doof. Dat betekent dat zij een soort pieptoon of ruis kunnen horen of een dof geluid.

Ook kan het zijn dat mensen (vooral gehoorschade door langdurig te hard muziekgeluid en ouderdomsdoofheid) de hoge tonen niet meer kunnen horen.
Zij horen geluid alsof je in een glazen omhulsel zou zitten. Dus dof en zacht, en als het heel ernstig is gewoon onherkenbaar.

Uiteraard is het niet echt mogelijk om het precies te weten omdat doven die heel weinig kunnen horen en doof geboren zijn niet weten wat het is dat zij wel horen en wat niet, omdat zij simpelweg niet weten wat 'normaal' geluid is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook heel verschillend. Ik heb een tijd lang NGT (Nederlandse Gebarentaal) gestudeerd en ben hierdoor in contact gekomen met allerlei doven.
Sommige daarvan hoorden echt heel weinig, terwijl anderen bijvoorbeeld wel muziek konden 'luisteren' met een mp3 speler of bellen door het gevoel van trillingen in de oordopjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He wat leuk, ik heb ook NGT gestudeerd :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! ik ben halverwege de opleiding gestopt maar heb het altijd leuk gevonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ben ook gestopt halverwege, maar gebarentaal is prachtig en ik gebruik het zo nu en dan nog met veel plezier!
Doofheid is iets dat in vele gradatie voorkomt. Geheel doof dan hoor je niets. Gehoorstoornissen kunnen van doof aan een oor tot volledig doof voorkomen. Met gehoorapparaten zijn veel soorten doofheid redelijk te verhelpen.