bijna elke nieuwe generatie is langer dan de oude, maar in het bejaardenhuis zijn er weinig 1,90m plussers. worden kleintjes ouder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, de oudjes worden kleiner.

De ruimte tussen de ruggewervels wordt minder door invloed van de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, kleintjes worden niet per definitie ouder, maar de ouderen worden juist kleiner. Het is echt waar; als je ouder wordt, dan krimp je een beetje.

Daarnaast zijn de mensen die nu in het bejaardentehuis van een heel andere generatie, de afgelopen 40 jaar zijn mensen juist steeds langer geworden... die mensen zitten nog niet in een bejaardentehuis. Ik denk dat je over een jaar of 50 toch meer langere mensen tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je al zei, per generatie worden we gemiddeld langer, dus de mensen die een van een paar generaties terug zijn, zullen daarmee per definitie al kleiner zijn gemiddeld dan de huidige generatie.

Door het slijten van het kraakbeen, worden mensen met ouder worden, kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen die nu in een bejaardenhuis zitten hadden in hun jeugd niet zo'n gezond leven als wij nu. Door het gezonde leven, goede voeding en zorg worden we langer.
Bovendien, zoals in voorgaande antwoorden, krimpen we in lengte bij het ouder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu dit jaar de babyboomers met pensioen gaan,zal de gemiddelde lengte van de bejaardenhuisbewoners ook wel toe gaan nemen.De levensomstandigheden van de generaties daarvoor waren niet zo rooskleurig over het algemeen en dat heeft onder meer een remmende invloed gehad op hun lichaamslengte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleintjes worden steeds ouder en de ouderen worden steeds kleiner naarmate de leeftijd vordert. De tussenwervelschijven zijn de schuldigen. Langzaam zie je dat de afstand tussen de ribbenboog en de heupkam steeds kleiner wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oudere mensen 'krimpen' naarmate ze ouder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet alleen oudjes worden kleiner!

bij ons zit er ook een klein verschil in lengte vlak na het wakker worden en na bijvoorbeeld een dag op de benen te hebben gestaan.

bij oudjes is het idd wat extremer, het zakt wat in, de rek gaat eruit, de tussenwervelschijven willen niet meer zo.
het krom lopen wat sommige oudjes doe laat ze ook niet bepaald groter lijken.

....waarschijnlijk vind ik mede daarom mijn oma van 92 zo'n lief propje :O)

wel is gebleken dat de mensen steeds langer worden (in de welvarende landen) dit komt door betere voeding.