Wat werkt nou ECHT tegen ingescheurde mondhoeken?

Ik heb al jaren last van ingescheurde mondhoeken. Dan smeer ik er een tijdje een nieuwe zalf op en dan verdwijnt het vaak. Helaas keert het ook constant terug.

Zelf heb ik dit allemaal al geprobeerd:
Rescue Creme van Bach
Bepanten
Propolio
Nestosyl
Vaseline
Miconazolnitraat hydrocortison

Bepanten en die laatste heeft de huisarts voorgeschreven. Het helpt heel even maar toch komt het steeds weer terug.

Dit is wat ik inmiddels gehoord heb over mogelijke oorzaken:
Een bepaalde gist/bacterie
Ijzer tekort
Vitamine B tekort
Vitamine C tekort
Het weer
Herpes
Vieze glazen
De manier waarop je mondhoeken staan

En dit is wat zou kunnen helpen volgens horen en zeggen:
Uiercreme
Calendulazalf
Vitaminepillen
Klovexcreme
Zovirax
Etc.

Kortom: een hoop zin en onzin. Toch zou ik er dolgraag korte metten mee willen maken, maar wat helpt nou ECHT en wat is er de precieze oorzaak van?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik ben 21 en heb alle tanden en kiezen nog, plus dat alles keurig recht staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
67.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi! Het kan nooit kwaad om alle mogelijke oorzaken te overwegen maar deze kun je dan uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je hier nog steeds last van? Ik heb namelijk nu nog precies hetzelfde probleem, en het wordt wel minder maar het geneest nooit volledig en het is best irritant aan het worden, dus als je het niet meer hebt hoe ben je ervan af gekomen?

Antwoorden (8)

Volgens mij is het vitamine C tekort. Veel meer fruit eten.

Ik zit ook even te denken aan je gebit. N.l. als er veel kiezen ontbreken, kan je last hebben van voortdurend vochtige mondhoeken, die dan ook vaak wat ontsteken.
Hou je mond ook heel goed schoon, gewoon met zeep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelei uit het blad van de Aloe vera plant, alsook VSM Calendula Emulsie, op basis van goudsbloemen... Beiden genezen zeer snel dit soort wondjes, ook brandwonden, rode huiduitslag, megagoed bij waterpokken... Ook je eigen geloof in snelle genezing werkt daarbij zeer goed. Gedachten bewerkstelligen meer dan je denkt. Beide eerste opties die ik gaf gaan ook teveel lidtekenweefsel tegen waardoor een wond mooi heelt... Bij brandwonden verkoelt het tegelijk. stop dus met denken aan deze wonden. denk aan genezing. "ik heb een mooie gave mond". veel aan ziek zijn denken trekt het ook aan. En dat is echt zo.

Toegevoegd na 33 seconden:
De aloe vera kun je in tuincentra kopen bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fucidine zalf zou je nog kunnen proberen.Dat is eigenlijk voor een krentenbaard, maar kan geweldig helpen tegen de bacteriën die er voor zorgen dat jouw mondhoeken telkens ontsteken.

Het kan natuurlijk best dat dit niet van toepassing is op jou, maar als je in je speeksel deze bacteriën meedraagt en er gevoelig voor bent, heb je keer op keer ontstoken mondhoekjes. Deze zalf krijg je alleen op doktersrecept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gebruik oogzalf. dat helpt prima. verder je weerstand versterken sowieso, hierover kreeg je al tips. calendulazalf is preventief wel goed en verzacht, maar genezen gaat trager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is jouw Hb-gehalte wel eens getest? Het zou namelijk kunnen dat je, als gevolg van menstrueren, een gebrek hebt aan ijzer. Bij vrouwen is dat vaak de oorzaak van scheurtjes in de mondhoeken. Probeer eens of het beter wordt als je ijzerrijke voedingsmiddelen eet, zoals volkorenbrood met appelstroop, spinazie, broccoli, noten.
Amadea
13 jaar geleden
Wat je zou kunnen proberen is een creme ( ja sorry, weer een creme.. ) met of op basis van Jojoba olie, dat is een olie die het dichtst bij de olie/vetten uit het menselijk lichaam komen. Door jojoba olie te gebruiken raakt je huid en je lippen niet verslaafd en hoef je het dus niet altijd te gebruiken.

Zelf gebruik ik lippenbalsems van Lush, zijn wel duur maar helpen echt en je lippen raken er dus niet aan verslaafd. Lush heeft verschillende soorten, van zonder geur tot met een sterke geur en nu zelfs met een kleurtje erin. Ze zijn ook nog eens handgemaakt, fair en goed voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is afblijven. En als je toch eraan zit altijd richting je mond met je vinger eroverheen.
Ik smeer er daktarin op en het is binnen 1 dag weg.
Ook als je geen scheurtjes heb is het verstandig te blijven smeren. Heel dun laagje. En altijd smeren in de richting van je mond nooit richting je wang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voor de hand liggende oorzaken van ontstoken mondhoeken zijn een (schimmel)infectie, vitamine B2- en C-gebrek en een veranderde stand van de mond ten gevolge van het ontbreken van gebitselementen.

Zelf zou ik overigens, net als jij gedaan hebt, eerst allerlei niet-medicamenteuze middelen proberen, zoals er in de andere antwoorden heel veel genoemd zijn.

Als je al heel veel geprobeerd hebt zonder resultaat dan zou je je huisarts kunnen vragen om met een wattenstaafje een kweek af te nemen om te kijken of een infectie de oorzaak is. Sommige (schimmel)infecties zijn beter met orale middelen te behandelen dan lokaal met zalf.