Worden je darmen lui van langdurig gebruik van Lactulose?

Mijn dochtertje van 6 heeft af en toe last van buikkrampjes en heeft moeite met de grote boodschap. Ze heeft last van erg harde ontlasting en derhalve geven wij haar nu lactulose.
Het gaat goed, ze gaat nu dagelijks en heeft geen buikpijn meer. Maar worden haar darmen nu niet lui met dergelijke medicijnen? Graag advies.
Op voeding wordt nu ook erg gelet, maar is lastig want ze is een lastige eter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Lactulose wordt vaak aan kinderen gegeven omdat dit een veilig middel is. Het verteert nl. niet in de maag maar wordt in de dikke darm omgezet in natuurlike zuren. Deze zure stoffen trekken door osmose water in de darmen waardoor de ontlasting zachter wordt en meer volume krijgt. Dit prikkelt de darmen weer om harder te werken.
Het kan dus wat langer gebruikt worden, maar toch moet je het op de duur afbouwen om een luie darm te voorkomen. Door je kind meer vezels te laten eten en goed te laten drinken, kan haar darm het werk zelf doen en uiteindelijk is dat beter dan dat ze haar hele leven niet meer zonder lactulose kan. Elke darm wordt tenslotte luier als hij niet zelf moet werken.
Geef dus wat vaker fruit, vooral die doosjes rozijntjes vinden ze vaak lekker en gewelde gedroogde zuidvruchten zijn erg goed, krentenbrood, volkorenbrood,
meergranenkoekjes ipv. koekjes met veel suikers en weinig vezels, peulvruchten, noten, brood met sesam enz. zijn beter voor haar darmen dan witte broodjes bijv. Probeer dus steeds wat meer vezelrijk voedsel erin te krijgen zodat ze langzaam afbouwt met lactulose.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lactulose stimuleert de darmen niet maar maakt het voedsel in de darmen gladder. Omdat het de darmen niet stimuleert kunnen de darmen ook niet lui worden.
Na Lactulose zijn doorgaans vezelproducten zoals movicolon aan de beurt en die maken het voedsel minder compact en ook dat maakt de darmen niet lui. Pas daarna wordt er eventueel geschut ingezet dat mogelijk de darmen lui kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even voor je gezocht en vond ten eerste uit dat lactulose je darmen prikkelt en dus niet 'lui' maakt: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Lactulose.aspx?mId=10704&rId=135 .... maar op een andere site las ik dat je het maar 3 weken mag gebruiken en dan geadviseerd wordt om naar de dokter te gaan: http://www.drogistensite.nl/index.cfm/28,191,100,pdf/folder_laxantia.pdf

Ik weet niet of je dochter van yoghurt of vla houdt, anders zou je kleine stukjes gewelde (gedroogde) pruim erin kunnen doen. Of misschien vindt ze het zo wel lekker om van af te knabbelen terwijl ze rustig tv kijkt ofzo. Gedroogde pruimen zijn heel goed tegen constipatie (en ze zijn lekker zoet van smaak).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je darmen worden niet zo gauw lui..Maar algemeen geldt wèl dat je met laxeermiddelen moet beginnen met afbouwen..op het ogenblik dat de werking ervan begint.

Wat je kunt doen bij je dochtertje is een zeepstaafje kopen en die op het moment dat zij zich moet ontlasten, voorzichtig voor een deel in haar anus duwt.

De daar aanwezige ontlasting kan er daardoor een stuk gemakkelijker uit en de neiging van het kind het 'in te houden' neemt daardoor aanzienlijk af.

Want je daarnaast kunt doen is haar enkele vlaszaadjes door haar eten geven, dat laxeert erg goed..op een natuurlijke manier.

Het laatste werkt echter niet meteen..er gaan namelijk enkele dagen overheen.

Maar ook hier geldt..zodra je merkt dat het een resultaat op gaat leveren..beginnen met afbouwen..

Groet,

Ton