Mijn enkel klapt heel vaak dubbel. Wat is er gebeurd en kan ik hier iets aan doen?

In de zomervakantie kwam ik 1x helemaal verkeerd neer tijdens het voetballen. Nu speel ik ook in de zaal, maar in een half jaar tijd (ergens in juli-17 januari 2011) klapt mijn voet de hele tijd dubbel.
In de zomervakantie liep ik 1.5 weken met moeite, de 1e keer op school 10 dagen met moeite, daarvoor was het na een dag al weer weg en nu is het weer gebeurd.
Mijn voet klapt dubbel uit het niets tijdens rennen (vanmiddag). Ik voel nu de pijn al niet meer, maar ik kan niet rennen, want dan komt het weer.
Wat is het probleem en wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het probleem is dat je enkelbanden sinds die eerste val iets uitgerekt en dus verzwakt zijn.Je enkelbanden kunnen de druk van het rennen dus niet meer aan.
Dit kan je corrigeren met een steunkous, al raad ik aan m de steunkous alleen te gebruiken tijdens het sporten omdat je enkel anders went aan de steunkous en nog zwakker zal worden.
Ik heb het met de kruisbanden van mn knie, en draag tijdens het sporten een speciale verstevigde kniebrace omdat ik anders door mn knie ga.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Steunkousen of intapen bij het sporten (maar alleen bij het sporten/belasting dus niet bij het normal lopen). Het kan zo maar 6-12 maanden duren, voordat je de banden weer 'normaal' kan belasten. Dus voorzichtig sporten (altijd intapen, zeker het eerste halve jaar) en daarna voorzichtig minderen met tapen. Als je twijfelt, zoek een arts en/of fysiotherapeut op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ook makkelijk je duim naar je arm kunt bewegen, kan het gewoon zijn dat je heel flexibele banden hebt, is sjips maar kun je niets aan doen. Verder is het wel van belang dat je in jouw geval stevige schoenen draagt, dat houdt dan in dat ze bij de hak stevig zijn en je goed ondersteunen. Om je banden van je voet steviger te krijgen zou je oefeningen kunnen doen, als het niet zo pijn meer doet, door afwisselend op je tenen (met je hak in de lucht)en dan op je hak te gaan staan(met je tenen in de lucht), en dat gewoon opbouwen, kan helpen, maar dat zou je het beste in overleg met een fysiotherapeut moeten doen.