Waarom doet mijn vinger pijn na het knippen?

Nadat ik met een gewone schaar iets heb geknipt, doet mijn wijsvinger pijn. Dat komt door de schaar - mijn vraag is, *waarom* het pijn doet, en hoe het komt dat die pijn zo lang aanhoudt.

Het oog van de schaar past ruim om mijn wijsvinger. Door het krachtzetten bij het knippen drukt dat oog toch met regelmaat vrij hard op de zijkant (aan de duimkant) en de bovenkant van mijn wijsvinger, halverwege het middelste vingerkootje. Die druk houdt steeds een paar seconden aan en is dan weer helemaal weg.

Na het knippen houd ik een paar uur het gevoel alsof mijn huid daar nog steeds is ingedrukt, en alsof de huid een beetje verdoofd is - zeg maar het gevoel van een afgeknelde vinger, heel lokaal daar waar het oog van de schaar het middelste kootje heeft geraakt. Masseren helpt niet.

Als kind heb ik wel eens gespeeld met een elastiek dat ik heel strak rond een vinger wikkelde, tot de vinger blauw werd en daarna nog een tijdje wachten. Na het losmaken van het elastiek was het rare gevoel meestal binnen vijf minuten verdwenen.

Bij de schaar is dat anders.

Waar komen die pijn en dat dovige gevoel vandaan, en waarom duurt het zo lang voordat het wegtrekt?

Cryofiel
13 jaar geleden
8.6K
Kimath
13 jaar geleden
owja, ik ken die pijn met de schaar, maar bij mij is de pijn redelijk snel weg. Dat ingedrukte blijft inderdaad best lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verbaas me over de zin: het oog van de schaar past ruim over mijn wijsvinger.
Ik knip heel veel en ben er nu eens op gaan letten.
Mijn middelvinger gaat door het oog en als het een groot oog is dan middel- en ringvinger.
Nooit mijn wijsvinger. Dit is geen antwoord, maar misschien kun je je manier van knippen, schaargebruik, eens aanpassen, veranderen?
Cryofiel
13 jaar geleden
@momo: je MIDDELvinger? Waar laat je dan je wijsvinger tijdens het knippen? Moet je die een beetje naar achteren duwen om duim en middelvinger naar elkaar toe te kunnen brengen? Ik gebruik mijn wijsvinger, gewoon automatisch. Nooit over nagedacht. Het lijkt me ook logisch, want het is heel makkelijk en natuurlijk om duim en wijsvinger naar elkaar toe en van elkaar af te bewegen. Bij een heel grote schaar komt de middelvinger er ook bij, maar dat is puur omdat anders het oog in de weg zit. Ik moet die middelvinger dan ergens kwijt, en het oog van de schaar is daarvoor de beste plek.
Kimath
13 jaar geleden
Wijsvinger laat je gewoon gestrekt naar voren, en gebruik je om de schaar stabiel te houden. Wel eens van deze methode gehoord, maar vind het zelf niet fijn werken.

Het beste antwoord

Ik denk dat je de schaar toch te stevig vastpakt - ik herken het verschijnsel en heb het zelf als ik iets als karton moet knippen. De afruk van de schaar blijft dan best lang staan en is gevoelig. Door het kracht zetten bind je a.h.w. de aderen af, net als bij dat elastiekje, maar de druk die je erop gezet hebt, is groter en maakt denk ik dat het langer duurt eer de pijn verdwenen is. (Net zoiets als met je vinger tussen de deur, dat duurt ook heel lang eer het over is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door wat je vroeger hebt gedaan is er een beschadiging van de pezen ontstaan .
Nu kan de pees niet meer vrij bewegen omdat zich een vlies op de pees heeft gehecht .
Om die pijn nu te voorkomen kun je een andere schaar kopen zoals scharen voor links en rechtshandigen die hebben een breed oog en dan krijg je een bredervlak waar je vinger op de schaar rust .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betwijfel of het met die pezen en die elastiekjes te maken heeft.
Ik vermoed dat het het botvlies is dat gevoelig is. Dat kan aanvoelen alsof de boel gekneusd is, en dagen later kun je nog door de grond gaan als je dat stukje bot per ongeluk aanraakt.
Het oog van de schaar is hard, om te knippen zet je meestal wat kracht, de combinatie is dan funest.
Misschien proberen of je een lapje om je vinger kunt doen voor je die in het oog van de schaar steekt, om de druk wat te verdelen? Denk aan zo'n brillenpoetsdoekje, of een klein stukje fleece of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
te kort geknipt? doet iig bij mij super zeer als ik het iets te kort doe.