Heb ik astma?

Als ik met mijn moeder in de H&M ben, krijg ik het ontzettend benauwd na een tijdje. Dan tolt mijn hoofd en word ik duizelig. Ook kan ik moeilijk op de been blijven als ik in een drukke winkel ben, dan móet ik gaan zitten.
Ik ben ook best wel snel uitgeput als ik bijvoorbeeld aan het hardlopen ben.

Kan iemand mij uitleggen wat duidelijke symptomen zijn van astma?

Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (8)

Je hoeft geen astma te hebben om bij H&M helemaal gestoord te raken.

Ook ik krijg het benauwd en word ik duizelig. Maar volgens mij komt het door al dat stof en te veel mensen en prikkels. Het is niet bepaald een rustig en overzichtelijke winkel.

Maar als je het vaker benauwd hebt kun je beter even naar de huisarts gaan voor een test.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen astma zijn onder andere: Veel hoesten bij inspanning (en dat heb jij niet), hoesten bij scherpe stoffen (benzine, rook, parfum e.d.) en veel kuchen. Ook vaak verkouden zijn etc. Duizeligheid hoort niet in dat rijtje thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, op zich kan je van een flinke astma-aanval behóórlijk duizelig worden.
Als jij wilt weten of je astma hebt, dan zal je naar het ziekenhuis moeten en daar een paar testen ondergaan en dan weet je met een paar dagen of je astma hebt. Mensen kunnen van allerlei dingen benauwd worden. Je verteld dat je het benauwd krijgt in winkels, dat hoeft al niet perse met astma te maken hebben. Voor dat soort enge dingen zou ik sowieso even naar de huisarts gaan. Er kunnen wel hele andere dingen aan de hand zijn die jou benauwdheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan. maar het hoeft zeker geen astma te zijn. Deze verschijnselen kunnen ook voorkomen bij een flinke griep. Hoe lang heb je er al last van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
astma is benauwdheid kortademig veel hoesten.
ik heb zelf astma, maar wat jij verteld is geen astma.
zo te horen krijg jij hyperventilatie als je bij de h&m komt.
ook ik weet alles van hyperventilatie.
je ademt op een verkeerde manier waardoor je heel erg benauwd krijgt,duizelig word, en bijna net mee rop je benen kan staan omdat je het gevoel hebt dat bloed naar je benen stromen.
waarom het steeds daar gebeurd komt meestal omdat je al gespannen raakt aan de gedachte wat er eerder is voorgevallen.
neem volgende keer plastic zakje mee.
als je er weer last van krijg adem dan rustig in en uit in je boterham zakje blijf rustig.
op een gegeven moment stopt het.

Toegevoegd na 1 minuut:
ne is niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, wat jij beschrijft heb ik precies hetzelfde!! Heel raar!

Zelf denk ik inderdaad ook niet dat het astma is, meer een (milde) vorm van claustrofobie..
Het is druk, het is warm, je kunt nergens zitten of tegenaan leunen en dan krijg je het benauwd.. Als je dan niet naar buiten loopt of gaat zitten, wordt het zwart voor je ogen en val je flauw..
Ik maak het regelmatig mee (ook bij een lange rij voor de kassa, dan MOET ik ineens naar buiten o.i.d.)..
Gek hé!

Denk dat het voor een deel ook wel tussen de oren zit hoor.. Probeer jezelf rustig te praten.. Het is echt iets heel geks en niemand snapt het echt.. Voor de buitenwereld lijkt het net of je je aanstelt, terwijl jij ondertussen bijna van je stokje gaat :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen wij niet bepalen. Maar zo op het eerste gezicht als ik jouw vraag zie, denk ik eerder aan hyperventilatie doordat het gewoon té druk is.

Bij astma zou je eerder ook getriggerd worden door bijvoorbeeld een niet-drukke stoffige of rokerige omgeving. Bij wat jij omschrijft lijkt het overweldigende van de mensenmassa in winkels zoals H&M (ga ik zelf ook alleen naar binnen op rustiger momenten) een belangrijkere factor.

Wat betreft het hardlopen: daarbij raak ik ook snel uitgeput. Ik heb geen astma, wel een slechte hardloopconditie. Daar valt op zich dus niet zoveel over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dit is geen astma. Dan wordt je benauwd als je in een vochtige ruimte bent of je inspant en krijg je hoestaanvallen en geen adem (ik heb het).
Wat het wel kan zijn is, ik weet niet precies de naam, dat je last hebt van ademhalingsproblemen. Een vriendin van mij heeft het ook. In de klas wordt zij snel duizelig en kan flauwvallen. Ik zou een test laten doen bij de huisarts.

Als je uitgeput bent bij hardlopen kan dat natuurlijk aan je conditie denken. Maar ook aan je gewone gezondheid. Slaap je genoeg? Eet je genoeg fruit? Beweeg je genoeg?
Ook is het erfelijk. Als iemand in je familie daar last van heeft is het mogelijk dat jij het ook hebt.

Sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel hyperventilatie.