Ik heb last van rugpijn ik heb op deze website wat tips gevonden http://www.pijnwijzeronline.nl/soorten-pijn/lage maar zijn dit wel betrouwbare tips?

Ik zit vaak op de sportschool te trainen met gewichten en de laatste tijd heb ik onzettende last van mijn lage rug elke keer als ik de gewichten optilt. Ik zoek naar een oplossing, maar weet helemaal niets over rugpijn. Dus ik dacht dat ik gewoon eerst mezelf ga informeren voordat ik iets met een behandeling doorgaat. Heeft u wat advies voor mij?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb hier http://www.pijnwijzeronline.nl/soorten-pijn/lage wat info gevonden over lage rugpijn, maar weet niet zeker of het wel allemaal betrouwbaar is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige (of alle?) zorgverzekeraars vergoeden een consult met een sportfysiotherapeut. Zij zijn gespecialiseerd in dit soort dingen, en weten precies wat wel en niet verstandig is om te doen tijdens het sporten bij problemen, veel meer dan de medewerkers van sportscholen. Je rug is een enorm waardevol iets, ik zou daar geen risico mee nemen.

Antwoorden (4)

Als je last hebt van pijn waar dan ook, maar helemaal zo'n belangrijk onderdeel als je rug, is de eerst aangewezen persoon om een diagnose te stellen en je te behandelen de huisarts. Je kunt eventueel aanvullende info op internet opzoeken maar lang niet alles wat daar op staat is waar. En dat kun jij als leek niet beoordelen.

Pijnwijzeronline wordt zo te zien gesponsord door de farmaceutische industrie en die zullen je alleen hun eigen produkten aansmeren. De informatie kan goed zijn maar de "oplossing" is altijd gekleurd door eigen belang.

Dus: even naar de huisarts met je klachten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou ook advies kunnen vragen aan een fysiotherapeut. Daar kun je zonder verwijzing naar toe.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wellicht heeft de sportschool er een in dienst! Vraag er even naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de beste tip is: Praat met de mensen van de sportschool. Zij kunnen zien of je te zware gewichten gebruikt, of ze op de evrkeerde manier gebruikt.
Niet te veel op internet kijken, dat spreekt elkaar vaak tegen, of je leest alleen maar de enge dingen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorwaarde is dan wel dat de mensen van de sportschool verstand van zaken hebben. Bij goede sportscholen is dat vaak het geval maar er zijn helaas ook minder goede.
Rugpijn heeft meer te maken met overbelasting. Dus teveel spierspanning en te weinig ontspanning.
Met krachttraining bouw je wel meer kracht op in de spieren, maar ook meer spanning. Totdat die spanning te hoog is geworden en krijg je rugpijn.

Je zult moeten gaan leren om te gaan ontspanning en dat is zeer moeilijk. Want zelf voel je die continue spanning helemaal niet meer. Laat staan dat je kunt gaan ontspannen.
Het is een lang proces, want alleen met je 'geest' kan je ontspannen bewerkstelligen.

Mijn advies om je te laten masseren (bij voorkeur shiatsu), waardoor je weer even ervaart wat ontspanning is. Daarna zullen de spieren weer gaan aanspannen, maar kan jij met je herinnering er weer voor zorgen dat je gaat ontspannen. Ook ontspanningsoefeningen kunnen hierbij helpen.
Ook kracht training kan, maar ontspanning is minstens zo belangrijk.

De site is redelijk aardig, maar ik mis de mentale ontspanning en ontstressen. Mijn verhaal hier gaat over die 'onbewuste' spanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn, dat je houding tijdens het gewichtheffen verkeerd is. Wat je eerst kunt doen is advies vragen aan een van de instructeurs en samen werken aan een betere houding.