Officieel hernia nuclei pulposi geheten, is een voorname oorzaak van rugklachten bij jonge volwassenen en mensen van middelbare leeftijd.
Tegen de tijd dat iemand twintig is, begint de sponsachtige kern van de tussenwervelschijven haar elasticiteit en vocht te verliezen, waardoor de tussenwervelschijf krimpt. Maar dat leidt meestal niet tot pijn. Bij sommige mensen treedt echter hevige pijn op wanneer een deel van de sponsachtige kern door de buitenring van bindweefsel heen breekt of uitstulpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een hernia kan pijn in een been geven die door trekt tot in het onderbeen, soms tot in de voet. Meestal is er ook lage rugpijn. De pijn in het been is scherp. Bepaalde houdingen of bewegingen, maar ook hoesten, niezen of persen, kunnen de uitstralende pijn oproepen of versterken. Soms is er krachtverlies in het been of een gevoel alsof het been slaapt.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, was de vraag: wat zijn de klachten van een rughernia? Het was mij niet helemaal duidelijk.
fremar geeft een goed antwoord. Je kunt echter ook uitvalsverschijnselen krijgen hierdoor kun je niet goed meer lopen. Het beste is om snel naar de dokter te gaan en te laten onderzoeken of het hernia is. Een operatie is tegenwoordig snel en goed te doen een herstel neemt enige weken in beslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is overigens niet een klacht die alleen bij jongeren voorkomt maar ook veel in andere leeftijdgroepen. Er zijn vele oorzaken waardoor hernia kan ontstaan
13 jaar geleden
Ligt eraan waar je die hernia hebt.Ik heb hem tamelijk laag zitten en heb veelal pijn onder in de rug.Gun ik het lichaam niet de rust waar het om vraagt,trekt de pijn door naar het linkerbeen.Ik ben 3x geopereerd in een goede 15 mnd.,maar heeft niks geholpen.Door deze operaties zijn de kussentjes tussen de wervels zo goed als weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke hernia moet geopereerd worden. Met fysio en rust worden 75% van de hernia's verholpen. De natuurlijke heling wordt aangeraden. Dit houdt wel in dat er de eerste weken hevige pijnen kunnen zijn, die verholpen of verzwakt worden door pijnstillers en spierontspanners.
De eerste 6 weken wordt er meestal niet geopereerd, omdat de hernia op natuurlijke manier moet kunnen genezen. Maar als de klachten langer aanhouden, zou er best wel voor de 6 maanden, een operatie moeten plaatsvinden. Anders kan er schade optreden die blijvend is, ook na de operatie.
Qua pijn, zit het meestal in de onderrug, en soms kunnen er gevoelsverminderingen of krachtsverminderingen optreden.

Als er toch een operatie van komt, dan gebeurt dat onder volledige narcose. Je ligt dan op een tafel, op knieen en ellebogen, met je stuit in de lucht :) Best een gek zicht. Wat de chirurg juist doet, kan je dokter beter uitleggen.
Na de operatie zul je fysio moeten volgen.

Maar nogmaals, het belangrijkste, in 75% van de hernia's is er geen operatie nodig. Wees ook zeker dat het een hernia is, en niet spit/lumbago. Dit geeft hetzelfde gevoel, het is alleen een stuk minder erg. Je herstelt sneller en er is geen operatie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel rust je jezelf geeft en wat je er aan probeert te doen.
Verwacht in ieder geval dat je er nog zeker een jaar mee zoet bent (en dat is hoopvol).
Behalve dat ga je moeite krijgen met lang staan, lang zitten, liggen, dingen tillen (een bord eten bijvoorbeeld).

Een goede manier om je spieren toch in beweging te houden is zwemmen. Heb ik zelf destijds ook gedaan en dat hielp enorm.

Ik hoop het allerbeste voor je en dat je er snel van af bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ver ik weet heeft het te maken tussen welke wervel het zit en hoeveel. Persoonlijk heb ik er 3 vanaf onderaan. Ik heb 1,5 jaar last gehad van me rechter been. De dokter dacht eerst spierpijn. Uiteindelijk ben ik van huisarts verandert na een goed jaar en die wees me door naar de neuroloog. Ik moest 2 maanden wachten voor ik kon gaan en uiteindelijk heb ik in die 2 maanden zo'n last gehad dat ik op me knieën moest slapen. Gesterkt liggen of rechtop lopen ging niet meer. Dit werd minder na 3 weken en toen ik bij de neuroloog was was ik ook weer aardig lenig. Voor de meest is het al heel wat om met je vinger toppen de grond te raken terwijl je staat. Ik kon met gemak me vuisten op de grond leggen en toen haalde ik het niet meer met me vinger toppen de grond raken, net niet. Na 4 uur testen gedaan te hebben met een assistent kwam de neuroloog zelf binnen. Het enige wat hij vroeg is wat ik niet meer kon. Ik zei: Als ik op me rug lig kan ik me rechter been niet meer gestrekt omhoog tillen, wel een stuk maar als ik hem hoger wou tillen moest ik me been intrekken. Binnen 5 minuten zei hij al dat het een hernia is tussen 3-4. Na de scan die ik later moest doen bleek dat het er 3 waren. Als de neuroloog mij in die 3 weken gezien had hadden ze me ge opereert. Nu achteraf is het risico te groot omdat ik er 3 heb boven mekaar. Wat weg halen kan het alleen nog in stabieler maken. Nu terug kijkend op me herstel moet ik zeggen dat ik de gekke dingen die ik deed niet wijs is om te doen. Ik hou rekening met me rug maar ik til en doe gewoon alles eigenlijk nog. Ik merk door juist te bewegen ik veel meer aan kan dan dat ik stil sta, lang zit of loop. Ik denk doordat ik vroeger veel en hard werkte ook sterke spieren heb waar me wervels tussen zitten.

Dusja je kan heel veel verwachten maar dit is wat op mijn bordje kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste " verwachtingen" zijn reeds beschreven. Als aanvulling"
Mijn eerste hernia is lang geleden behandeld dmv een injectie met met een medicijn gebaseerd op de papaja plant. De tweede hernia is behandeld met acupunctuur. Beide heeft me enorm goed geholpen.