Laatst hoorde ik iemand die overleden was op het voetbalveld.. plotselinge hartdood.. kan dit iedereen zomaar overkomen? of is dit erfelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bij extreme inspanning/uitputting raakt de hartspier overbelast en zou dit dan elk ander kunnen overkomen.

Maar het kan ook een erfelijke afwijking zijn(zwakke hartspier).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het goed is, kan dit niet iedereen zomaar overkomen.
Vaak blijkt dat ie mensen een hartafwijking hadden die niet is opgemerkt. Zo'n afwijking schijnt zeldzaam te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan iedereen zomaar overkomen. Een hartstilstand is niet aan leeftijd gebonden.

Maar wanneer je iets onder de leden hebt, een griepje of zo en je gaat je dan enorm inspannen, dan kun je ook plotseling een hartstilstand krijgen.

Ooit een collega op die manier verloren. Viel dood neer tijdens zaalvoetbal. Hij had griep gehad en was nog niet helemaal hersteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plotseling hartfalen kan een erfelijke oorzaak hebben en kan worden gediagnosticeerd door een afwijkend gen op te sporen. Als de vader of moeder het afwijkende gen heeft, is de kans 50% dat het wordt doorgegeven aan de kinderen. Als die het hebben, is er weer 50% kans om het door te geven aan de kinderen daarvan.

Eenmaal het afwijkende gen ontdekt, wordt een onderhuidse ICD geplaatst (een interne defibrilator).

Men begint vaak pas te onderzoeken nadat plotseling hartfalen zonder aanwijsbare oorzaak een of meerdere keren voorkomt in een familie. Boven de 50 jaar neemt het gevaar van plotseling hartfalen door bovengenoemde oorzaak, sterk af. Waarom dat zo is, is nog niet bekend.

Momenteel zijn ongeveer 20 families onderzocht, waaronder helaas de mijne. Gelukkig is deze ellende mijn deur voorbij gegaan, maar heeft dit elders in mijn familie al diverse slachtoffers gemaakt.