Wat zijn de verschillen tussen Cesartherapie, Mensendiecktherapie en fysiotherapie?

Ik heb wel wat beschrijvingen gelezen, maar het is me niet duidelijk wanneer je nou het beste naar welke kan gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben naar cesartherapie geweest voor mijn houding ( holle rug) en kreeg daar oefeningen uitgelegd. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de antwoorden die je zult krijgen!

Het beste antwoord

De fysiotherapeut behandelt mensen d.m.v. het gebruik van fysische technieken. Door UKG en interferentie-apparaten bijvoorbeeld. Massage wordt toegepast bij klachten waarbij spieren een te hoge spanning hebben. Een fysiotherapeut geeft ook oefeningen maar dit is vaak slechts een klein deel van het gehele behandelprogramma. De fysiotherapeut volgt vaak bij het geven van oefeningen een behandelprotocol, maar werkt niet met de principes van de methode Mensendieck.

Een oefentherapeut Mensendieck masseert bv. niet maar laat de patiënt actief werken, werkt met spiegels, zodat iedere spierspanning en gewrichtsbeweging goed is te zien. De oefentherapeut-Mensendieck volgt niet altijd behandelprotocollen. Niets is standaard, het oefenprogramma is altijd maatwerk. Voor iedere patiënt/cliënt is er sprake van een individuele aanpak waarbij bewustwording van de patiënt centraal staat.

Wat is het verschil tussen oefentherapie Cesar en Mensendieck?

Marie Cesar was een leerling van Bess Mensendieck die na haar opleiding tot oefentherapeut Mensendieck een eigen visie ontwikkelde. Zij vond de methode te statisch, wilde meer gebruik maken van hogere tempo''s en ritmes. Ze werkte met de tamboerein en ontwikkelde o.a. springoefeningen. Een groot verschil is dat de Cesar therapeut de oefeningen voordoet. Een oefentherapeut Mensendieck geeft daarentegen in principe een mondelinge instructie. Nog steeds zijn de overeenkomsten tussen Mensendieck en Cesar veel groter dan de verschillen. Beide methodes zijn dan ook verenigd in één beroepsvereniging, de VvOCM (Vereniging van Oefentherapeuten Cesar en Mensendieck).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Citaat:

De oefentherapieën Cesar en Mensendieck worden vaak in één adem genoemd. Dat is niet zo gek, want de therapie Cesar komt voort uit Mensendieck. Cesar heeft in theorie een wat dynamischer instelling.

Het verschil zit 'm vooral in de visie: bij Mensendieck staat bewustwording centraal via oefeningen. Het is een leerproces van zelf zien, leren en voelen. Er wordt minder gewerkt met het voordoen van oefeningen of oefeningen doen voor een spiegel. Bij Cesartherapie is het ritmische element van het bewegen dominant. Voordoen en nadoen van de oefeningen, eerst met en dan zonder spiegel als hulpmiddel, maakt deze oefentherapie anders. Maar in de praktijk zijn de verschillen niet erg groot. Er gaan dan ook stemmen op om de twee therapieën samen te laten gaan.

Dus kort uitgelegd:
Bij Mensendieck zeggen ze je, je moet niet meer krom lopen, rechtop zitten. Niet met je rug tillen.
Bij Cesar ga je oefeningen doen en voor de spiegel bewegen.
Er is nauwelijks verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Caesartherapie is gericht op de beweging van de mens en algehele houding. Mensendiecktherapie is eigenlijk hetzelfde, maar is door iemand anders ontwikkeld.

Fysiotherapie richt zich vooral op de fysieke spieren en minder als mens in het algemeen. Vaak als je naar de fysio gaat voor bijv. schouderklachten, zoekt de therapeut daar de klachten. De Caesartherapeut zou ook kijken naar je houding bijv.