Is alcohol een drugssoort?

Mijn broertje loopt net mijn kamer binnen met de vraag of alcohol een drug is.
Hij heeft een discussie met een meisje dat vindt van niet.
Hijzelf denkt van wel en ik eigenlijk ook.

Dus mijn vraag: is alcohol officieel een drugssoort?
Als ik het google krijg ik allemaal werkstukken en teksten met: Alcohol en drugs. Dus alsof het twee verschillende categorieen zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Eigenlijk is alcohol een hard drug ,die legaal is en dat een heel zware verslaving met zich kan brengen.
Het heeft dikwijls een heel lange gewenningstijd (10 jaar en meer) : en juist daarin schuilt het gevaar van verslaving.
Eens alcoholist altijd alcoholist.
Toch moet er op gewezen worden dat niet iedere alcoholgebruikrer alcoholist wordt.
Het is eigenlijk de drug van het westen en maatschappelijk aanvaard en overal e koop.
Moest alcohol geïntroduceerd geworden zijn in the 60's dan zou het nu zeker verboden zijn.
Ja , ik neem ook drugs
Maar sommigen WILLEN alcohol niet zien als een drug : omdat ze zelf gebruiker zijn en niet willen aanzien worden als een soort junkie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, alcohol is ook een drug. Maar omdat alcohol legaal is en sociaal aanvaard, wordt dit onderscheiden van de illegale drugs door het apart te noemen.
Amadea
13 jaar geleden
Een drug is een verdovend middel en ja, alcohol is dat dus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol is een legaal te verkrijgen drugsoort waar je wel degelijk verslaafd aan kan raken en die onder sommige omstandigheden wettelijk ook strafbaar is.
In de link staat een heel duidelijke omschrijving van de diverse drugs welke in nederland te verkrijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term alcohol en drugs is ronduit misleidend, alcohol is de gevaarlijkste harddrug die er is met wellicht meer doden op zijn naam dan welke andere drug ook.
Dat het een sociaal geaccepteerd fenomeen is doet aan de schadelijkheid en de aard van alcohol NIETS af.
Alcohol is de moeder aller drugs zou je kunnen zeggen.
- het verdooft
- het verminderd het bewustzijn
- het beinvloed het zelfbeoordelingsvermogen op een zeer ongunstige manier
- het is zeer verslavend
- het ontwricht het persoonlijk leven
- het zet aan tot criminaliteit.
- het wekt agressie op (niet veel andere drugs doen dat in die mate, amfetamines en cocaine doen dit wel, de meeste andere drugs hebben eerder een stemmingsverbeterende invloed.)

Ben ik tegen alcoholgebruik, neen maar houd het gezellig.
Dat dit niet met andere drugs kan heeft alles te maken met het feit dat bezit, gebruik en handel gecriminaliseerd is.
Het laat eens te meer zien hoe inconsequent mensen en overheden zijn.
Op zich is gering alcoholgebruik levensverlengend gebleken (max twee glazen RODE wijn per dag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol wordt door sommigen tot de harddrugs gerekend, alleen is het een legaal product en algemeen geaccepteerd. Nederland telt ongeveer 350.000 alcoholisten en België 300.000; ter vergelijking: het aantal opiaatverslaafden in Nederland wordt geschat op ongeveer 25.000, nog geen tiende daarvan.