Is het toegestaan om met THC of Alcohol in je bloed naar school te gaan?

Ik heb mijzelf altijd al afgevraagd of het toegestaan is om met THC of alcohol in je bloed naar school te gaan. Aangezien er geen regels hiervoor zijn vroeg ik het me af. Alvast bedankt.
P.S. Ik kon nergens regels hierover vinden, wellicht dat ze er zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zo lang je niet op de brommer, fiets of met de auto gaat mag het denk ik wel. Verstandig is het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@larswalther11
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/psyche/vraag/635436/voel-laveloosenergie-loos/
Wat zou hier nou toch de oorzaak van zijn?
Je bent inmiddels 18jaar, je behoort te weten wat de gevolgen zijn van het gebruik van THC (wietolie) en alcohol.
https://www.vice.com/nl/article/aey385/wat-er-met-je-lichaam-gebeurt-als-je-wiet-en-alcohol-combineert

Antwoorden (1)

Elke school heeft zijn eigen schoolregels omtrent drugs en alcohol.
De wettelijke afspraken zijn hierin altijd opgenomen.
Deze regels worden per school bepaald. Dat recht heeft een school, zodat ze de rust en orde op een school kunnen waarborgen.

Indien je onder invloed of dronken op je werk komt, zullen er ook sancties volgen. Dit kan leiden tot ontslag (zelfs op staande voet).
Indien je onder invloed of dronken op school komt, kun je je melden en zul je minstens geschorst worden. Gebeurt dit herhaaldelijk kun je definitief verwijderd worden.

Laatst was er de laatste schooldag van de examenkandidaten. Voordat de leerlingen de school betraden, werden er blaastesten uitgevoerd. Dit is geen broodje aap. Omdat op veel scholen de laatste schooldag leidt tot ernstige ongeregeldheden, zijn scholen genoodzaakt dit soort acties te ondernemen.

In elke schoolgids staat sowieso een deel over drugs en alcohol.
Verder krijgen leerlingen gedurende het jaar nog uitgebreidere regels omtrent alcohol en drugs, denk aan schoolfeesten, uitstapjes etc.

Een deel van een schoolgids zal ik als foto toevoegen.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ik ben even in de war. Wellicht een ander die dit antwoord leest ook. -Moet het nu in de schoolreglementen staan of het niet toegestaan is
-Staat dan in alle reglementen dat er minstens een schorsing zal volgen
-Is het reglement wat je toont het volledige deel over alcohol en drugs? Want er staat nu juist niks in over onder invloed zijn. (wel over bezit, gebruik, handel). Ik vraag me dus af wat nu het kortste antwoord in een zin zou zijn volgens jou: Nee, dat is niet toegestaan, ongeacht de reglementen. (de vraag is waar het dan wel uit blijkt, wetgeving?)
Nee, dat is niet toegestaan, althans elk schoolreglement zal dit verbieden.
Nee, dat is niet toegestaan, althans elk schoolreglement zal dit verbieden, met minstens de beschreven sanctie van schorsing.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een school heeft een schoolgids. Verplicht jaarlijks aan te dragen en goed te laten keuren.
(Bij schoolinspectie). School is verplicht een algemene regelgeving te geven op alcohol en drugs.
Verder krijgen leerlingen een regelement (hierin staan specifiekere vermeldingen).
Verder krijgen leerlingen voor bepaalde activiteiten een voorschrift.
Schoolgids, regelement, voorschrift zijn per school enigszins verschillend.
Je haalt schoolgids en regelement door elkaar. Geen enkele school zal dit accepteren. Zie het als een kind opvoeden.
Volgens de wet heb je bepaalde rechten en plichten naar je kind.
Ouders bepalen zelf de opvoeding. Duidelijker kan ik het niet maken.
LeonardN
4 jaar geleden
-min
Ok dan zal ik het anders stellen. LVO Parkstad mag geen leerlingen schorsen op enkel het feit "onder invloed zijn". (althans wellicht wel, maar dan moet dat ergens te vinden zijn). https://www.oudersonderwijs.nl/op-school/schoolorganisatie/schoolregels-en-straffen/schorsen/
De regels
In de wet staat dat het schoolbestuur zelf regels opstelt voor het schorsen van leerlingen. De regels die de school hanteert voor het straffen en schorsen van leerlingen staan in de schoolgids en/of het leerlingstatuut. Stel dat de vraag zou gaan over leerlingen op de school "Groene Hart" zie 6.2.4
https://www.groenehartscholen.nl/wp-content/uploads/2014/11/Leerlingenstatuut-versie-07-02-2017.pdf
Die school mag dan schorsen. Immers het staat in het statuut. Voor LVO Parkstad, zie ik nog geen bepaling die schorsing mogelijk maakt (kan komen omdat niet het juiste document wordt getoond). Geen enkele school zal dit accepteren.
Niet accepteren is wat anders dan mogen schorsen.