Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik legaal zoveel mogelijk sloffen sigaretten meenemen naar Nederland vanuit Lanzarote?

Ik wil zoveel mogelijk sigaretten meenemen. Mijn partner rookt niet en vind het niet erg al stop ik er wat in haar bagage.

Scheelt het als je het verdeeld over handbagage en koffer?

En als je het risico neemt 1 slof extra mee te nemen, wat riskeer je dan?

5 maanden geleden
Inekez1
5 maanden geleden
Als jullie samen reizen en ook samen door de douane komen, mag je samen 2 sloffen (400 sigaretten) meenemen. Hoe je die verdeelt over koffers, tassen en broekzakken maakt niet uit. Als je 1 slof extra meeneemt, zijn er 3 opties:
A: je geeft bij de douane netjes aan dat je een extra slof hebt en betaalt daarover de extra kosten (totaal ongeveer 100 euro voor 1 slof)
B: je geeft het niet aan en hebt geluk dat je niet wordt gecontroleerd.
C: je geeft het niet aan en wordt wel gecontroleerd: je betaalt alsnog de extra kosten van ongeveer 100 euro en daarbij een boete van hetzelfde bedrag. Optie A heeft niet zoveel zin, dan kun je net zo goed gewoon in NL kopen. Ik neem aan dat je op vakantie gaat. En dat je dan geen zin hebt in stress en gedoe. Hou het gewoon bij die 2 sloffen, dan kun je ontspannen terugreizen. (ik kan geen officiële links vinden voor de bedragen, maar dit wordt her en der op fora genoemd)
jc54
5 maanden geleden
Als je het aangeeft mag je zo veel mee nemen als je wil. Je betaalt er dan wel belasting (invoerrechten) over.
Alex1995
5 maanden geleden
Welke kosten moet je dan rekening mee houden?
Amadea
5 maanden geleden
Je moet in elk geval rekening houden met toekomstige hoge medische kosten.
tinus1969
5 maanden geleden
@alex, je moet alsnog invoerrechten etc betalen, dus het prijsverschil tussen NL en Lanzarote.
Inekez1
5 maanden geleden
Over de eerste 2 sloffen (als je met 2 personen reist) betaal je niks extra. Voor alle extra sloffen komt er ruim € 100 aan btw, invoerrechten en accijns bij, per slof. Dus dan ben je duurder uit dan wanneer je ze gewoon in Nederland zou kopen. Of in Duitsland of België. Vanuit die landen (en andere EU landen) mag je per persoon per keer 4 sloffen meenemen zonder extra douane-kosten. Dat lijkt me een zinvollere investering dan nu meer dan 2 sloffen uit Lanzarote mee te gaan nemen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bagage/content/sigaretten-of-tabak-meenemen-naar-nederland
Alex1995
5 maanden geleden
@amadea dank voor de reactie maar daar ben ik me heus bewust van. Maar ik rook met mate en en het is niet uitgesloten dat ik ooit stop en mogelijkheid is er ook nog eens dat je er niet perse last van ondervindt als je de rest van je levensstijl op orde hebt. Toch bedankt :)
Alex1995
5 maanden geleden
@jc54 hoeveel zou dat bedragen per slof?
Inekez1
5 maanden geleden
"@jc54 hoeveel zou dat bedragen per slof?"
Heb ik toch al 2 x genoemd in een reactie?? Wat is er nu nog niet duidelijk dan?
Alex1995
4 maanden geleden
Het precieze bedrag. Maar ik houd het gewoon bij 2 sloffen. @inekez1

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

"Vanuit de Canarische Eilanden mag u per persoon 200 sigaretten (1 slof) of minder meenemen voor eigen gebruik. U betaalt hierover geen belasting."

2 sloffen in totaal dus, 1 in jouw koffer en 1 in de koffer van je partner.

Als je teveel meeneemt moet je extra betalen:
"Doe aangifte bij de Douane als u in Nederland aankomt. U betaalt invoerrecht, accijns en btw. Doet u geen aangifte bij de Douane? Dan kunt u een boete krijgen."
(Lees meer...)
5 maanden geleden
tinus1969
5 maanden geleden
Vziw loop je ook het risico dat (al) je sigaretten in beslag worden genomen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing