Hoe is (sigaretten) roken begonnen?

Het is zulk raar gedrag/verslaving/gewoonte om tabak te roken, ik vraag me af of bekend is hoe dit alles is begonnen

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dat is niet goed bekend. Waarschijnlijk is dit zo’n 7000 jaar geleden begonnen met her verbranden van wierook achtige stoffen op open haardvuur, die daarna (eerst direct, later via pijp) bewust werden geïnhaleerd.
een jaar geleden
Toen Columbus in 1492 Amerika ontdekte, zag hij hoe de inheemse bevolking tabak rookte. Indianen in Noord-Amerika rookten de pijp om religieuze en medicinale redenen. Het werd gebruikt om wonden mee te genezen en pijn te bestrijden. In 1518 werden er tabaksplanten vanuit Amerika naar Europa meegenomen.

De eerste roker in Europa

Eén van de reisgezellen van Columbus, de Spanjaard Rodrigo de Jerez werd de eerste roker van Europa. Hij gebruikte tabak in het openbaar, maar riep hiermee negatieve reacties op. De mensen waren bang voor de rook die uit zijn neus en mond kwam, en zagen dit als tovenarij. De Jerez moest hiervoor zeven jaar de gevangenis in.
een jaar geleden