Mogen mensen een E-sigaret roken in de trein?

Ik zag iemand in de trein een e-sigaret roken, ik weet dat het niet schadelijk is voor de omgeving en dat mensen er geen last van hebben. Maar toch had ik er gemengde gevoelens over, het zag er toch vreemd uit..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Nee. Met ingang van de laatste wijziging van de dienstregeling, half december 2013, hebben de Nederlandse Spoorwegen een verbod ingesteld. Dampers die toch een trekje nemen worden er door conducteurs op aangesproken, en kaartcontroleurs mogen er een boete voor uitschrijven. Ook E-rokers mogen alleen op de daartoe aangewezen plekken op de perrons gebruik maken van hun apparaatje.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dus. En niet alleen in de trein, ook in het overige openbaar vervoer wordt ook de E-sigaret niet toegestaan.
De reden is dat de overheid heeft besloten dat roken in openbare gelegenheden, in al zijn facetten, niet meer is toegestaan.

Diezelfde overheid is van mening dat de E-sigaret voor jeugdigen aanleiding kan zijn om echt te gaan roken. Het gaat nog veel verder, ook bedrijven houden strikt de hand aan het rookverbod en maken geen uitzondering voor de E-sigaret op de werkplek.
Dus ook voor een trekje aan de E-sigaret moet je naar daarvoor aangewezen rookplaatsen, meestal buiten.
Omdat ook veel jeugdigen van de trein en het openbaar vervoer in het algemeen gebruik maken, wil men voorkomen dat roken door volwassenen van de E-sigaret aanleiding voor hen kan zijn om dit ook te gaan doen.

Alhoewel de E-sigaret lang niet dezelfde, zoniet nihil, schadelijkheid heeft als echte tabak, voeren overheden er een campagne tegen met als hoogtepunt een Europese richtlijn die de E-sigaret onder de medicijnen plaatst waardoor die straks niet meer vrij verkocht mag worden en nog slechts op medisch advies.
Alleszins bedenkelijk omdat diezelfde overheden wél de vrije verkoop van tabak in stand houden én forse accijnzen heffen op de verkochte tabaksproducten.
Kennelijk durft men het niet aan om ook de E-sigaret met een accijns te belasten, bang om door de mand te vallen als echte staatsrovers. Want gaat het nou om echte bezorgdheid om de gezondheid of het verlies aan accijnsinkomsten als men de E-sigaret gewoon wel toestaat en men massaal hierop overstapt...

Iedereen weet dat de E-sigaret niet meer is dan een simpele verdamper waarmee een geprepareerde vloeistof waaraan een smaakje is toegevoegd, met of zonder nicotine, wordt verdampt als men eraan trekt. Overigens dezelfde smaakstoffen die in veel levensmiddelen worden toegepast (de E-nummers).

Over de schadelijkheid van de vloeistof en de smaakstoffen bestaat onenigheid.
De anti tabakslobby beweert dat ook de E-sigaret schadelijk is voor de gezondheid terwijl diverse wetenschappelijke onderzoeken aangeven dat het inhaleren van de waterdamp weinig tot geen gezondheidsschade aanricht en ook voor de omgeving in het geheel niet schadelijk is, waarbij het gaat om in de E.U. geproduceerde capsules.
Van capsules die van Chinese makelij zijn wordt afgeraden deze te gebruiken omdat deze stoffen van onduidelijke herkomst en samenstelling bevatten.