Hoeveel procent alcohol heb ik in deze situatie genuttigd?

Ik drink af en toe wel is. De laatste tijd drink ik vaak Malibu. Dat is een zoete drank met rum en een blikje van 250 ml is 5% alcohol. Nou drink ik soms 2-3 blikjes en vroeg mij af hoe dat met het alcoholpercentage zit. Stel ik drink 3 blikjes Malibu met 5% alcohol, is het dan dat ik 15% alcohol heb gedronken?

een jaar geleden
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Zo mag je percentages niet optellen. 5% van 250 ml is 12,5 ml alcohol. 3 van zulke blikjes is dus 37,5 ml. Sg van alcoholis 0,8, dus dit is 30 gram.
tinus1969
een jaar geleden
Ps dat je dit niet mag optellen snap je als je 21 flesjes malibu drinkt, of 3 glazen jenever van 40%.
Amadea
een jaar geleden
Beter vraag jij je af of het wel goed is voor de gezondheid van iemand met diabetes om zoveel zoete alcoholische drank te nuttigen.
gvrox
een jaar geleden
Dat je niet mag optellen, daar kom je ook achter als je het blikje verdeelt over 10 glazen, en dat opdrinkt, dan heb je ook geen 50% alcohol op.

Antwoorden (1)

Nee dat heb je 3 blikjes met 5% alcohol genuttigd.
5% van 250 mL is 12.5 mL alcohol. 3 blikjes is dus 37.5 mL alcohol.

"Een standaardglas alcoholhoudende drank bevat rond de 10 gram alcohol (ca. 12 ml). Dit zit ongeveer in 250 ml bier, 100 ml wijn en 35 ml sterke drank. In de praktijk kan de grootte van de glazen nogal verschillen".
https://expertisecentrumalcohol.trimbos.nl/items/details/drinkadvies#:~:text=Een%20standaardglas%20alcoholhoudende%20drank%20bevat,van%20de%20glazen%20nogal%20verschillen.

Je hebt dus ongeveer 3 standaard consumpties gehad (met dus 5% alcohol).
Hoeveel invloed dat op jou persoonlijk heeft, hangt af van veel factoren waaronder spiermassa.
een jaar geleden
gvrox
een jaar geleden
Precies, het gaat om de absolute hoeveelheid alcohol, niet om het percentage. +