Kan een nicotine gebrek vanwege het een dag niet roken van sigaren leiden tot boosheid?

Net was mijn vriend weer eens boos op mij om niets. Toen ik er op in ging, ging hij zijn fiets pakken om sigaren te halen. Dit gebeurt vaker als hij een groot gedeelte van de dag niet gerookt heeft. Nu vraag ik mij af: is hij zo gepikeerd op mij vanwege nicotine gebrek of omdat ik (in zijn ogen) iets doe wat hij niet wilt? Even voor de duidelijkhejd: vriend werd boos omdat ik iets te veel aan hem vroeg, terwijl hij aan het werk was (hij werkt thuis i.v.m corona).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een beetje stevige roker wordt wel chagrijnig / licht ontvlambaar wanneer er niet gerookt (kan) worden. Of dit ook voor een sigarenroker geldt weet ik niet. Niet inhaleren is al één punt dus misschien geldt dit meer voor sigarettenrokers.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Probeer het eens op te vangen met een nicotinepleister en lees ook eens goed de opmerking van JoanDRarc.

Antwoorden (2)

Ik denk meer dat het komt doordat jij hem (te lang) stoorde tijdens zijn werk. En zo te lezen heeft hij ook een lichtgeraakt karakter aangezien hij vaker boos wordt.
Volgens dit artikel krijg je pas na een week gestopt te zijn met roken last van prikkelbaarheid.
http://nicorette.nl/succesvol-stoppen/waarom-stoppen-met-roken?gclid=EAIaIQobChMIk9fI57zN6wIVEtd3Ch39bglhEAAYASAAEgKHe_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Er kunnen natuurlijk wel verschillen per persoon zijn maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand na een paar uur niet gerookt te hebben al prikkelbaar werd.
Toegevoegd op 03 september 2020 17:16: tekst
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Het zou toch wel leuk zijn als iemand zijn min eens toe zou lichten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Als ik aan het werk ben en er is iemand in de buurt die constant stoort met vragen (terwijl die persoon weet dat hij mij daarbij uit mijn concentratie haalt) wordt ik niet vrolijker. Jouw vriend wil niet gestoord worden, hij is aan het werk, en jij blijft maar kleppen begrijp ik. Om uit je vel te springen. Iemand kan zo'n stoorzender op dat moment wel villen. Verstandig van jouw vriend om even afstand te nemen. Even de deur uit, stoom afblazen. De ene persoon koopt sigaren, een ander een zak chocolade en een derde duikt de kroeg in. Jouw vriend komt in ieder geval nog terug, ondanks dat jouw gedrag hem op dat moment ergert.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus.
Mijn man werkt ook al 6 maanden thuis.
Als hij werkt, laat ik hem met rust.
Waarom? Als hij niet thuis was, kan ik hem ook niet continu storen. Zeker weten dat manlief ook geïrriteerd raakt, als ik van alles blijf vragen....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ikkehoi, sigarenrokers inhaleren niet en krijgen veel minder nicotine binnen.Dat maakt sigaren roken niet minder ongezond maar wel minder nicotine verslavend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.desteven.nl/leerdoelen/persoonlijke-leerdoelen/autonomie-leerdoelen/zelfreflectie
Kijken naar de impact van het eigen gedrag op de ander
Ja, dat kan. Sterker nog, dat is zlefs vrij waarschijnlijk.
Hoewel minder dan van sigaretten, krijg je van sigaren wel degelijk nicotine binnen. Zeker als je meerdere sigaren per dag rookt is die hoeveelheid niet verwaarloosbaar. Prikkelbaarheid/makkelijk geïrriteerd zijn is een erkende en bijna universele bijwerking van stoppen met roken.