Versterkt Red Bull het effectief van alcohol?

Ik lees er tegenstrijdige antwoorden op, op het internet.

5 jaar geleden
2.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Het versterkt het effect van alcohol niet maar bestrijd (enigszins) de versuffende symptomen van alcohol.
Hierdoor bestaat de risico dat men meer alcohol gaat consumeren dan men anders zou doen.
tinus1969
5 jaar geleden
Ook hier zul je tegenstrijdige antwoorden gaan krijgen...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn informatie is dat alcohol de Red Bull versterkt

Het beste antwoord

Nee, voor je gevoel verzwakt die cafeïnestoot juist het alcoholeffect. Je voelt je klaarwakker en tot alles in staat, en merkt niet hoe beneveld je bent. Onterecht veronderstel je alles onder controle te hebben.

Alcohol zorgt ervoor dat je trager reageert. De cafeïne uit energiedranken versnelt de reactietijd juist iets. De combinatie van alcohol en energiedrank zorgt er zo voor dat een van de risico’s van alcoholgebruik positief wordt beïnvloed. Aan de andere kant dempen energiedranken dus de invloed van alcohol. Daardoor kun je je nuchterder voelen dan je in werkelijkheid bent. Dit is een negatief effect van de combinatie alcohol en energiedrank.

Verder heeft alcohol een vochtafdrijvende werking. Er zijn aanwijzingen dat bij gelijktijdige consumptie van alcohol en energiedranken, de risico’s van alcoholgebruik (zoals uitdroging) groter kunnen worden.

Om deze redenen is het advies om energiedrankjes niet te combineren met alcohol. Het mixen van alcohol en energiedrank vergroot het risico van valpartijen en ongelukken. Ook zou het slaap- en hartproblemen kunnen veroorzaken, hoewel de onderzoeken daarin niet eenduidig zijn.
Amadea