is een shisha pen schadelijk?

Plus smaakjes . De mensen op school zeggen van niet en doen het best vaak. Ik heb het ook gedaan maar moest niet hoesten ofzo.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ohwja en moet je vanaf 18 jaar zijn om dat te kopen? Of mag je ook kopen als je jonger bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dat weet men eigenlijk nog niet.
Er zit geen nicotine en teer in, dus in dat opzicht is het niet ongezond en dus duidelijk een betere keuze dan echt roken.
Maar je ademt wel allerlei andere stoffen in (propyleen, glycol, glycerine, triacetine, ethyl alcohol, maltol, methyl cyclopentenoloon, Beta-damascone, beta-lonone, 10.2- acetyl pyrrole), en wat het effect daarvan op de lange termijn is, is nog niet echt onderzocht omdat het nog zo relatief nieuw is. Het zou zomaar kunnen dat men over een tijd ontdekt dat als je het lange tijd gebruikt, het wel allemaal gezondheidsschade veroorzaakt, het zou niet de eerste keer zijn dat iets in eerste instantie veilig leek en men jaren/decennia later met de problemen zit. Je kan voor de zekerheid voor veilig kiezen en het niet gebruiken, en dan is de kans dat je erna echt gaat roken misschien ook wel kleiner. Ook dat is voor zover ik weet nog niet onderzocht omdat het daar nog te nieuw voor is, maar er is een angst dat jongeren door de shisha pen eerder echt zullen gaan roken, omdat het er zo op lijkt en de drempel daardoor lager is.

De pen valt niet onder de tabakswet, en mag op elke leeftijd gekocht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja roken blijft sowieso schadelijk ookal beperk je veel dingen zoals tabak vervangen met steam stones
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste heeft dit niets te maken met de vraag. Ten tweede is het feitelijk onjuist. De steam-stones roken niet, ze stomen en nemen daarbij dus ook alleen waterdamp met een smaakje mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je beseft niet dat je alsnog kool gebruikt wat enorm schadelijk is dus wat kom je praten ?
Nee, ze zijn niet schadelijk. Het is feitelijk waterdamp met een smaakje, verder niets. Het enige gevaar is dat het op roken lijkt en de stap naar sigaretten wat makkelijker gemaakt wordt. Buiten dat kunnen ze weinig kwaad.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sommige winkels verkopen ze aan iedereen, sommige winkels hebben een morele grens van 16 of 18. Dat ligt er dus een beetje aan waar je het koopt. In ieder geval is het niet wettelijk verboden om ze te verkopen aan minderjarigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, want die pen leert je dat je door iets te inhaleren, dat je een lekker gevoel kan geven. Het bereidt je dus op een heel slinkse manier voor op de volgende stap: het roken van echte sigaretten.

Ik kan je niet zeggen of de inhoud van de pen zelf schadelijk is. Ik neem ook aan dat dit per smaak kan verschillen. Maar bovenstaande is voor mij voldoende reden, om mijn kinderen het gebruik van deze dingen ernstig te ontraden.