Als je 4 maanden rookt zijn je longen dan al zwart?

Ik rook er dus 4 tot 6 en soms 8 tot 10 als ik een vervelende dag heb.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
Amadea
3 jaar geleden
En wat is het dat jij rookt?
Utrecht
3 jaar geleden
Terecht dat je je longen belangrijk vindt.
Maar als je nu al zo bang bent voor zwarte en beschadigde longen, waarom rook je dan? Je bent jong en rookt sinds 4 maanden: als je echt om je longen geeft kan je makkelijk stoppen.
Ritsuka
3 jaar geleden
Je kunt nu nog makkelijk stoppen, zoek een andere uitlaatklep voor je slechte dagen.

Antwoorden (2)

Het is lastig om antwoord te geven op de vraag na hoe lang roken je zwarte longen krijgt. Dit is namelijk afhankelijk van veel meer factoren dan alleen het aantal sigaretten dat je gerookt hebt.

Zo speelt de samenstelling van de sigaretten die je rookt een rol. In verschillende merken sigaretten zitten namelijk verschillende hoeveelheden van de schadelijke stoffen die ervoor zorgen dat de longen een zwarte kleur krijgen.

Daarnaast vormt roken niet de enige wijze waarop je aan de giftige stoffen in sigarettenrook blootgesteld kunt worden. Ook door meeroken of het op een andere manier binnenkrijgen van deze giftige stoffen, kun je na verloop van tijd zwarte longen ontwikkelen.

Het is dus niet mogelijk om simpelweg te zeggen na hoeveel sigaretten je longen zwart zijn. Zijn rokerslongen na 1 jaar dan een mogelijkheid? Misschien, afhankelijk van hoeveel je rookt en aan welke stoffen je al eerder blootgesteld bent. Een ding waar iedereen het in ieder geval over eens is, is dat je longen niet na het roken van 1 sigaret al helemaal zwart zijn. Het is een geleidelijk proces.
Amadea
3 jaar geleden
Tuurlijk zijn ze niet zwart..
Maar als je naar je filter van je sigaret kijk als je rook dan hoef je geen studie te doen om te weten dat ze niet schoon zijn.

Zwart zie je zowiezo minder dan je denkt.
Zoals een zwarte kraai is heel donker blauw en een zwarte kat dieprood om maar een paar voorbeelden te noemen.
En zeker dat het belangrijk is
Anders zou je niet eens dieptes kunnen zien

Maar moeten je longen zwart zijn om te weten dat het niet goed voor je is?