Kun je een sigaret doven door uitblazen via het filer?

Normaal gesproken inhaleer je. Maar als je nu uitblaast via het filter, kan de sigaret dan doven? Ik begrijp dat je extra zuurstof toevoegt, maar is het mogelijk om zo hard te blazen dat het de temperatuur van het vuur verlaagt met gevolg dat het dooft? Of dat er teveel zuurstof bijkomt waardoor het alsnog gaat doven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
niko
12 jaar geleden
geprobeert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeerte het nog nooit.

Antwoorden (3)

Ja dat is mogelijk als je zo hard blaast dat het tabak wat erin zit (het branderige deel) uit het filterhulsje blaast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een sigaret kun je sowieso niet uitblazen. Probeer maar eens:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lucht om ons heen bevat ongeveer 20% zuurstof, uitgeademde lucht bevat nog 17% zuurstof. Dat is genoeg voor mond op mond beademing en ook genoeg om een sigaret te laten branden. Door de toevoer te verhogen zal de sigaret alleen maar sneller opbranden; de afkoeling is veel minder dan de winst van de extra zuurstof.
Je kunt een bijna gedoofd vuurtje wel aanblazen niet uit.
Door een explosie kan vuur wel doven maar dat gaat gepaard met een kortstondig vacuüm.