Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het echt zo dat als je als kind door alcohol in het ziekenhuis belandt je 10 tot 15 iq-punten schade hebt?

Ik ben laatst door alcohol in het ziekenhuis terecht gekomen. Ik heb gelezen dat dat grote iq-schade heeft. Voor de studie die ik wil gaan doen (natuurkunde & sterrenkunde) heb ik mijn iq wel nodig. Daarom vroeg ik me dit af.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
anneliez
3 jaar geleden
Alcohol is niet goed voor een kind, dat is algemeen bekend. En het tast de hersencellen aan maar hoe vaak je dan in het ziekenhuis gelegen moet hebben, voordat je IQ echt vermindert geen idee. Maar studie is niet alleen iq het is ook doorzettingsvermogen en wil om te studeren. Dus maak je niet druk, focus je op je studie en ga er voor . Veel mensen begaan wel een jeugdzonde zonder dat daar later iets van te merken is

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je steeds opnieuw te veel alcohol gebruikt, vele malen per jaar, pas dan zal op lange termijn de hoogte van je IQ kunnen verminderen.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Jongeren met alcoholproblemen hebben minder hersenactiviteit waardoor zij slechter scoren op geheugentaken. Aldus Jellinek.
Met name bingedrinken (in korte tijd grote hoeveelheden alcohol innemen) of nog erger: comazuipen (waarbij het gevaar bestaat in coma te raken), zorgt voor grote problemen. Het is moeilijk om dat uit te drukken in daling van het aantal IQ-punten. Zeker is wel dat het aantal IQ-punten hierdoor niet toeneemt.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Ja en Nee.
Ja, je loopt als jongere meer kans op hersenschade door alcohol, met name bij comazuipen. dat geldt ook na eenmalig comazuipen. En die hersenschade kun je ook terugzien in verlies van IQ.
Nee, het is geen automatisme dat je IQ lager wordt (of andere permanente schade) door eenmalig comazuipen/ziekenhuisopname.

Wees verstandig, als je natuurkunde wil studeren, of iets anders waarbij je je hersens nodig hebt, drink dan niet.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding