Er zitten stoffen in die íets' met je hersenen doet.
De werking kan enorm varieren en heeft per persoon een andere impact. Sommige stoffen werken op het deel waar je gevoel (verliefdheid, streling etc) wordt verwerkt.
Andere stoffen werken weer op zo'n manier dat je 'nergens meer druk om maakt'. Dit geeft een bevrijdend gevoel. Vooral mensen onder constante (psychische) druk hebben hier een enorme verlavende werking aan. Wel erg gevaarlijk omdat je geen gevoel voor gevaar meer ervaart.

Weer andere stoffen brengen je in een roes, zodat je een gevoel hebt dat je slaapwandeld. alles is dan onwerkelijk en samen met inwerking op andere zintuigen kan je ook hallucineren.

Vaak worden dezelfde stoffen in min of meerdere mate onder bepaalde omstandigheden door het lichaam aangemaakt. Dit maakt het lichaam dus in de regel minder gevoelig voor deze prikkels. Hierdoor wordt blijvende schade toegebracht. Ander gevaar is dat men zo opgaat in het gevoel dat de drugs veroorzaakt, dat je andere zaken zoals eten, gewoon niet meer doe...
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat er een middeltje in zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het lekker is
Een voorbeeld: je eerate joint is lekker dan neem je er nog 1 want het geeft je een lekker gevoel. Dan heb je ineens 2 nodig voor dat lekkere gevoel. Maakt niet uit joh doen we er toch gewoon 2 en dat bouwt zich steeds verder op En daarom is het verslavend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het heel lekker voelt je gaat hallucineren er van en je hebt ook steeds meer nodig want het gevoel gaat anders snel weg en je voelt geen pijn meer

ik weet niet hoe het precies zit maar ja heb het ook nog nooit gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er van af welke drugs jij bedoelt. Wiet bijv. is niet verslavend! Heel vaak wordt er gesproken over verslaving terwijl mensen "gewoonte" bedoelen.

Maar om een antwoord te geven op je vraag, sommige stoffen kunnen niet door je lichaam worden aangemaakt! En als je dan die stoffen binnenkrijgt en je krijgt daardoor een lekker gevoel, dan wil je lichaam dat steeds meer hebben. En dan heb je een probleem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn maar een paar drugs die echt verslavend zijn voor de "meeste mensen"
Als je kijkt naar het aantal gebruikers en welk percentage echt verslaafde valt dat reuze mee.
Zowel weed, hasj, xtc, ghb worden door veel meer mensen (af en toe) gebruikt dan je denkt maar die zijn niet verslaafd. Vaak gebruiken die mensen het in een bepaalde fase van hun leven en daarna niet meer of tijden niet en dan weer een keer.
Ik ken redelijk veel mensen die af en toe drugs gebruiken en toch niet verslaafd zijn.
Sommige mensen hebben aanleg om verslaafd te worden andere niet als je van jezelf weet dat je aanleg hebt kun je beter niet beginnen aan drugs maar ook drank en sigaretten zijn dan niet aan te raden.

Door de goede voorlichting in Nederland en een (gedoogde) vrijheid hebben we veel minder drugsproblemen dan in landen waar het veel meer ondergronds is.
Natuurlijk zijn er dan mensen die zeggen ja maar als je in een kliniek kijkt en alle ellende die je daar ziet en voor de familie etc. etc. dat is waar maar kijk dan maar eens in landen waar de voorlichting er niet is en de straffen vele malen zwaarder zijn en vergelijk dat eens met de situatie hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drugs werken op het beloningssysteem in de hersenen. Dit voelt goed en zorgt ervoor dat je het vaker wilt meemaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergelijk het met drop of chocolade. Waarom wil je daar ook steed weer van? Zo werkt het ook met lekkers voor de geest.