Het is eerder ongezond dan gezond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Terwijl de gevaren van fluoride worden erkend in de V.S., waar productetiketten door de fabrikant dienen te worden voorzien van waarschuwingen, wordt de Nederlandse consument minder goed geïnformeerd. Aangezien fluoride niet als een medicijn wordt beschouwd, zijn fabrikanten niet verplicht om de hoeveelheid fluoride in een product op het etiket te specificeren. Evenmin dienen zij een maximale dosis voor dagelijks gebruik te vermelden, waardoor er geen controle is over de consumptie van fluoride en er geen ristricties zijn wat betreft de hoeveelheid die niemand kan kopen. Hoewel Nederland hierop een uitzondering vormt, wordt in veel landen fluoride aan het drinkwater toegevoegd, omdat dit bevorderlijk zou zijn voor de gezondheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
. De W.H.O waarschuwt echter, dat dagelijks gebruik van 2,0 tot 8,0 milligram fluoride - een hoeveelheid die bij veelvuldig gebruik van fluoridentandpasta en gefluorideerd water gemakkelijk wordt bereikt - kan leiden tot fluorose van het skelet, een ernstige botziekte die tot verzwakking en soms tot kreupelheid leidt. Vergeleken met volwassen lopen kinderen, vanwege hun kleinere postuur, meer risico van fluoridenvergiftiging. In gebieden waar fluoride aan drinkwater wordt toegevoegd, komt opvallend veel fluorose van het gebit voor, oftewel gevlekte tanden en putjes en kuiltjes in het gebit. Speciale kindertandpasta helpt fluoridenvergiftiging niet voorkomen. Integendeel, deze tandpasta heeft vaak een verleidelijke smaak, zoals aardbei of sinaasappel, waardoor kinderen al gauw geneigd zijn om de tandpasta door te slikken.

(Dit hoorde er nog bij )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het wordt aangeraden tandpasta niet door te slikken door de fluor die er inzit. Fluor kan namelijk botontkalking verergeren.

Maar gelukkig bestaat er ook fluorvrije tandpasta!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,er is jaren geleden wel een heel gedoe om geweest,toen men van plan was het drinkwater te fluorideren. Maar zo'n minieme hoeveelheid als in tandpasta kan geen kwaad en is goed voor je gebit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mij wel, maar ik kan het niet bewijzen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen niet, het is goed voor je tandglazuur en als je het volgens de aanwijzing gebruikt, kan het geen kwaad. Je kunt het beter niet opeten, maar daar is het dan ook niet voor bedoeld. Af en toe een beetje doorslikken tijdens het poetsen kan geen kwaad.

Ik reageer zelf slecht op tandpasta met fluoride, zoals ik als kind altijd ziek werd van die gruwelijke fluoridebehandelingen van de schooltandarts *jeugdtrauma*.
Dus ik poets braaf met tandpasta zonder fluoride (er zijn een aantal merken, en Parodontax bevalt het beste want zout, door alle ellende met poetsen als kind heb ik al een soort braakreflex als ik zo'n 'gewone' tandpasta proef).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fluoride in tandpasta is goed voor je tanden.... Maar om het door te slikken is het absoluut niet goed.

Fluor is namelijk een stof dat je lichaam niet kan afbreken, daarom hoopt dit zich op in de lever. Zodra je dus hiervan teveel blijft binnen krijgen, hoopt zich dit steeds verder op en kan je lever dit op een gegeven moment niet meer aan.... (Hier gaat dan overigens wel een hele lange tijd overheen, maar goed is het niet....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tandpasta wordt v.n. natriumfluoride toegepast. Dit is een giftige stof. Maar het is ook een belangrijke bouwstof en bescherming van de tanden, vandaar dat het in een acceptabel hoeveelheid aan tandpasta wordt toegevoegd.
Ook wordt het toegepast bij de behandeling van osteoporose (botontkalking).
Met giften is het altijd zo dat je er een bepaalde hoeveelheid van binnen moet krijgen wil het als gif zijn werk doet. Deze dodelijke hoeveelheden worden op vissen en ratten uitgetest en zijn afhankelijk van het lichaamsgewicht van de geteste beesten. De waarden zijn in internationale normen vastgelegd. A.d.h. van deze testen wordt de maximale hoeveelheid bepaald die aan mensen mag worden toegediend voordat het gevaarlijk wordt. De veiligheidmarges die men hiervoor aanhoud zijn meer dan een factor 100 gebaseerd op de gewichten van de geteste dieren. Daar het gewicht van kleinen kinderen veel lager is dan van kinderen boven de 12 jaar, wordt aangeraden gefluorideerde tandpasta niet voor deze kleintjes te gebruiken. Dit staat op de tube vermeld. Ook slikken de kleintjes vaak het geproduceerde schuim naar binnen. Maar dit alles kan eigenlijk geen kwaad, maar men neemt geen risico.
Dus rustig poetsen met gefluorideerde tandpasta want het is een zegen voor je gebit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fluor is goed voor je zolang je het maar niet inslikt. MAar voor je tanden werkt het heel goed.