Hoe maakt de tandarts een dode tand schoon?

Ik ben vroeger, toen ik nog klein was, een keer op mijn tanden gevallen met als gevolg een dode tand. Hij begint nu wat te verkleuren en mijn tandarts zei ooit eens dat hij dat opzich wel kon schoonmaken, verder heeft hij er niet veel over gezegd en ik heb er ook niet meer naar gevraagd. Vroeg ik me toch af; hoe doen ze dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
5.5K

Antwoorden (3)

ze boren de tand open, en boren al het vuil er uit, waarna de tand gevuld wordt. Als de wortel niet compleet dood is, kan dit wel pijnlijk zijn, maar het gros van de behandeling merk je niet veel van (Tenminste, bij mij een keer gedaan, viel niet tegen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter van elf heeft net zo'n behandeling achter de rug. Ze boren een gaatje in je tand en dan verwijderen ze al de viezigheid en dan vullen ze je tand helemaal op en heb je er 'volgens de tandarts' geen gevoel meer in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dode verkleurde tand, waarbij het levende deel (de pulpa) verwijderd is en een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd is, wordt van binnenuit gebleekt.
Een gedeelte van de vulling wordt verwijderd en er wordt bleekstof ingesloten.
Een tijdelijke vulling sluit de tand voorlopig af. Veelal zijn er meerdere behandelingen nodig voor er het gewenste resultaat bereikt wordt.

Wanneer de tand of kies een tint lichter is dan de omringde tanden en kiezen, zal de bleekstof worden
verwijderd en de tand of kies zal worden afgesloten met een definitieve vulling.

Het resultaat van binnenuit bleken bij dode tanden kan verrassend zijn en een heel mooi effect op de tandkleur geven.
Het kan voorkomen dat de tand pas na een paar maanden zichtbare ontkleuring toont.
Vullingen bleken helaas niet mee, maar kunnen overgemaakt worden.

Veelal verkleurt de tand binnen een paar jaar terug naar de oorspronkelijke kleur. Roken en regelmatig koffie of smaakjes thee drinken versnelt dit proces. Met opnieuw bleken kan dan wederom resultaat geboekt worden. Het resultaat kan ook worden bijgehouden door 1 keer per maand te bleken.
Natuurlijk is het resultaat afhankelijk van de oorzaak van de verkleuring.

http://www.onvax.com/nl/witte_tanden/bleken.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit antwoord! Heb er zeker veel aan :)