Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is een ontstoken plek zo lastig te verdoven?

Zowel bij de tandarts (ontstoken kies / ontstoken wortel(kanaal) / ontstoken tandvlees), als bij andere artsen (ontstoken bult op/in de huid) krijg ik te horen dat het snijden in de ontstoken plek pijnlijk is. Een ontsteking is kennelijk nauwelijks te verdoven.

Hoe kan dat? Waarom kan elke plek goed worden verdoofd, maar een ontstoken plek niet?

PS. Dat (bij de tandarts) het inspuiten van de verdoving in of vlakbij de ontstoken plek erg pijnlijk is, begrijp ik. Maar daarna zou ook de ontstoken plek toch verdoofd moeten zijn, zou ik denken. Kennelijk is dat niet zo, en ik vraag me af waar dat door komt.

Cryofiel
een jaar geleden
in: Gebit
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ontstoken en geïnfecteerde weefsels kunnen om verschillende redenen moeilijk te verdoven zijn.
Een verlaging van de lokale pH in ontstoken weefsels kan lokale anesthetica minder effectief maken. Medisch: de pH wordt verlaagd in gebieden met geïnfecteerd weefsel door de opeenhoping van zure bijproducten van een bacterieel metabolisme. Dergelijke pH-veranderingen kunnen het vermogen van het anestheticum onderbreken om de myelineschede te penetreren om het plasmamembraan van de zenuw te bereiken.

Bovendien kan een ontsteking een toename van de bloedtoevoer naar het gebied veroorzaken, waardoor de verdoving sneller kan worden weggespoeld.
(Lees meer...)
SimonV
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding